Längd: 07:42
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 22.6.2023

Jakobstads Nejdens Döva 100 år

Dagen innan förbundsmötet i Jakobstad samlades närmare hundra gäster för att fira Jakobstads Nejdens Döva rf:s hundraåriga historia. Festen inleddes på gårdsplanen till Rosenlunds prästgård, där det glada festfolket tog del av hågkomster från föreningens historia och om olika skeden i dövskolans historia i Jakobstad. Klicka på videolänken för att uppleva stämningarna på festplatsen. Vi gratulerar den hundraåriga föreningen!

Nytt program i Teckenspråkiga biblioteket

I december 2022 samlades fyra döva, som flyttat från Finland till Sverige, i Örebro för att minnas tillbaka på sin skoltid i dövskolan i Borgå som lades ner 1993. Hurdana minnen har de av sina studier och lärare? Janne Kankkonen leder diskussionen. Programmet är på finlandssvenskt teckenspråk.

Intervju med manusförfattaren till Kärlek i en skokartong

Teater Tottis nya pjäs för i vår, Kärlek i en skokartong (Rakkaus kenkälaatikossa), tar sig an ett tema som är aktuellt med tanke på sannings- och försoningsprocessen; oförrätter mot döva. Men varifrån kommer pjäsens namn? Och hur har den tagits emot? De här och många andra frågor besvaras av pjäsens manusförfattare Jaana Tiainen i den finska videointervjun, som du får fram genom att klicka på länken.

Insamlingsbedragare i farten

Finlands Dövas Förbund har på den senaste tiden blivit kontaktade om att det förekommer penninginsamlingar på gator och andra allmänna platser, såsom köpcentra eller stormarknaders parkeringsplatser. I Vanda har det funnits olagliga insamlare på närtågen. Insamlarna ger sig ut för att vara döva och påstår sig samla in pengar till förmån för döva. Ibland kan de också ringa på dörren hos folk.
Den här verksamheten är inte Finlands Dövas Förbunds. Om någon ber dig om pengar i dövförbundets namn ska du be att få se insamlingstillståndet som beviljats av en polismyndighet. Om personen inte har tillstånd är det bra att anmäla bedrägeriförsöket till polisen.

Teckenförteckning om sannings- och försoningsprocessen i Suvi-ordboken

Sannings- och försoningsprocessen har beretts vid talrika tillställningar och träffar på olika håll i Finland. Förbundets ordboksarbete har följt med diskussionen ur ett språkperspektiv och tagit till vara olika tecken som döva använder i sammanhanget. De här uttrycken har nu sammanställts till en förteckning på finlandssvenskt teckenspråk under rubriken Sannings- och försoningsprocessen. Antalet tecken är tillsvidare ganska få men förteckningen kompletteras hela tiden.

Teckenspråkens framtid och seniorernas tjänster behandlades på förbundsmötet 2023

Ett soligt Jakobstad hälsade föreningarnas delegater och förbundets förtroendevalda och tjänstemän välkomna för att göra en bedömning av det gångna året och planera verksamhetsåret 2024. Sammanlagt 21 föreningar var representerade med 29 delegater vid mötet. Till mötesordförande valdes Johan Hedrén.

Verksamhetsledare Markku Jokinen presenterade bokslutet för 2022 och ett sammandrag av planerna för 2024. Delegaterna ställde frågor bland annat om seniorverksamheten, revitaliseringen av det finlandssvenska teckenspråket och samarbetet med Yle. De önskade också att teckenspråksdagens namn ska ändras till ”teckenspråkens dag”.

Efter det gick Jokinen igenom budgeten för 2024 och redogjorde närmare om bland annat kostnaderna för medelanskaffningen. Medelanskaffningen har gått över till ett nytt dataprogram som ska underlätta administrationen av insamlingsverksamheten och utöka den. Hittills är budgeten uppgjord med ett underskott på cirka 71 000 euro, men beloppet preciseras i slutet av året då understödsbesluten för nästa år står klara.

Förbundsmötet behandlade tre framställningar som gjorts av föreningarna, av vilka två var från Tammerforsföreningen Tampereen Viittomakieliset rf. Den första framställningen gällde en nedläggning av valutskottet för att ge föreningarna mera ansvar. Styrelsen understödde inte förslaget. I sin andra framställning föreslog föreningen att antalet medlemmar i styrelsen dras ner från nio till sex utöver ordföranden. Föreningen ansåg att det här skulle underlätta och snabba upp styrelsens beslutsprocess. Styrelsen understödde inte heller den här framställningen.

Dövföreningen i Lahtis uttryckte i sin framställning oro över seniorernas situation och frågade hur förbundet tar dem i beaktande. I sitt svar redogjorde styrelsen för olika tjänster och utvecklingsprojekt för seniorer, till exempel utvecklingen av seniorarbetsgruppen.
Kandidaterna för omval till styrelsen var Terhi Lappinen, Ronja Tammisara och Mari Virtanen. Förbundsmötet ställde dessutom upp Olli Katainen från Seinäjoki. Efter omröstning omvaldes Ronja Tammisara och Mari Virtanen som styrelsemedlemmar samt Olli Katainen som ny. Terhi Lappinen fortsätter inte i styrelsen. Till valutskottet omvaldes Brita Peura, Piia Pyhtinen och Hanna Tuomaala. Medlemmarna som fortsätter i valutskottet är Annastiina Hellsten, Merja Leppänen och Julia Småroos.

Avslutningsvis godkände förbundsmötet med små ändringar resolutionen ”Nu är det dags att säkra framtiden för teckenspråken”. Klicka på länken för att läsa hela resolutionen. Du hittar den också i tecknad version på dövförbundets kanal på Youtube.

Finlands Dövas Förbund deltar i Pride

I år är dövförbundet samarbetspartner med Pride 2023! Förbundet har en egen plats i Helsingfors Pride-parad, som vi hoppas ska fyllas av teckenspråkiga! Marschen ordnas lördagen den 1.7 med start klockan 12, varefter den går från Senatstorget till Brunnsparken. Mera information följer i evenemangskalendern. Vi ses på Pride-paraden!

Nyhetsöversikterna tar nu sommarpaus. Vi är tillbaka i rutan med start i mitten av augusti. Trevlig sommar!