Längd: 07:06
Textning: Svenska, Finska
Språk: Finskt teckenspråk

Teckenspråkiga med i regeringsprogrammet, men orosmoment finns

Det nya regeringsprogrammet innehåller många mål viktiga för teckenspråkssamhället. Men oro väcks av att den för gemenskapen viktiga sannings- och försoningsprocessen för gemenskapen saknas, trots att den redan har framskridit inom statsförvaltningen.

Petteri Orpos regeringsprogram, som offentliggjordes 16.6.2023, tar på många punkter på ett glädjande sätt hänsyn till döva och teckenspråkiga. I regeringsprogrammet konstateras att ställningen för de inhemska minoritetsspråken, särskilt samiska språk, karelska, romani och inhemska teckenspråk, ska stärkas.

Dessutom avser regeringen utreda hur man kan stärka ställningen för teckenspråkiga barn inom förskolan och grundskolan. Finlands Dövas Förbund har i sina valteser framhållit att barns rätt till teckenspråk bör tryggas genom tillräcklig lagstiftning och resurser, bland annat genom att tilldela resurser till teckenspråksundervisning för familjer samt säkerställa en sömlös skolresa och anställa teckenspråkslärare för teckenspråkiga barn.

Samtidigt skjuter regeringen dock upp den nya lagen om funktionshinderservice med ett år, vilket kommer att försvåra genomförandet av teckenspråksundervisning för familjer.

När det gäller räddningstjänsten och nödcentraltjänsterna anges det att teckenspråkiga tjänster kommer att beaktas och deras tillgänglighet kommer att förbättras. Finlands Dövas Förbund vill ännu påminna om att tolkningstjänsten ska vara tillgänglig och det ska vara möjligt att göra nödanmälan på teckenspråk 24/7. Alla informationstillfällen som rör alla medborgare bör arrangeras säkras på inhemska teckenspråk.

Sannings- och försoningsprocessens fortsättning väcker oro

Statsrådets arbetsgrupp som tillsatts för att utreda igångsättandet av sannings- och försoningsprocessen för döva och teckenspråkiga kommer att avsluta sitt arbete i juni. För tillfället tas de sista besluten gällande modellen för hur processen ska fortsätta. Trots detta finns det ingen hänvisning till sannings- och försoningsprocessen i regeringsprogrammet, vilket har väckt enorm oro inom gemenskapen.

För att nå det mål regeringen satt upp, dvs. att förbättra teckenspråkets och teckenspråkigas ställning, krävs en utredning av både tidigare och nuvarande orättvisor. Efter det kan man identifiera och avveckla samhällets diskriminerande strukturer. Finlands Dövas Förbund kräver tillsammans med andra organisationer att processen fortsätter på i enlighet med arbetsgruppens förslag.

Oro väcks också av att problemen med tolkningstjänsterna på teckenspråk förbises. Finlands Dövas Förbund har föreslagit en omfattande reform för att klargöra teckenspråkstolkningstjänsten, eftersom det nuvarande systemet är förvirrande och möjligheten att få en tolk är osäker.

Genomförande av åtgärder i det språkpolitiska programmet

Den kommande regeringen avser främja språkliga rättigheter genom att fortsätta genomföra åtgärder som definieras i nationalspråksstrategin och det språkpolitiska programmet. Det språkpolitiska programmet innehåller många förbättringar av teckenspråkens och teckenspråkigas rättigheter, särskilt gällande situationen för barn och ungdomar. Åtgärderna för att revitalisera teckenspråken är också mycket viktiga och nödvändiga. Tillräckliga resurser måste garanteras för att genomföra åtgärderna.

Det är också positivt att regeringsprogrammet har mål rörande tillgänglighet och digitala tjänster och färdigheter. I alla dessa sammanhang bör den teckenspråkiga befolkningen också beaktas.

Nedskärningar hotar också teckenspråkiga tjänster

Regeringen planerar att minska finansieringen för bland annat organisationers verksamhet, folkhögskolor och utvecklingssamarbete, men också för socialskydd som berör alla medborgare. Finlands Dövas Förbund är oroat över de möjliga nedskärningarnas effekter på teckenspråkigas vardag, tjänster, samt tillgång till information och utbildning. I Finland erbjuds teckenspråkiga tjänster endast av ett fåtal aktörer, och därför är det av största vikt att säkerställa tillgängligheten av dessa tjänster även i framtiden.

Dövas Förbund fortsätter sitt rättsbevakninsarbete för att försäkra och förbättra teckenspråkigas rättigheter och likabehandling. Vi kommer att komma ut med  ytterligare information om regeringsprogrammets teman senare.