Ordboksarbetet

Finlands Dövas Förbund administrerar två avgiftsfria nätordbokstjänster i finlandssvenskt och finskt teckenspråk, Suvi och SignWiki. Vi samarbetar också med andra som producerar teckenmaterial.

Suvi – nätordboken i finländska teckenspråk

Suvi-sidorna med finskt teckenspråk öppnades 2003 och baserar sig på ordboken i finskt teckenspråk, Suomalaisen viittomakielen perussanakirja (1998). Materialet har senare kompletterats med andra teckenlexikon.

Suvi-sidorna med finlandssvenskt teckenspråk publicerades 2015 och baserar sig på materialet i Se vårt språk! Näe kielemme! (2002).

SignWiki – wikiordböcker i finländska teckenspråk

På webbplatsen SignWiki finns wikiordböckerna i finskt och finlandssvenskt teckenspråk. De är öppna för alla och språkbrukarna kan själva producera material till dem.

SignWiki-arbetet finansieras av STEA. Webbplatsen upprättades och verksamheten startade med hjälp av understöd från Kone-stiftelsen 2013–2015.

Tyttö pitelee kännykkää, jossa näkyy Suvi-sanakirja.

Suvi – nätordboken i finländska teckenspråk

Materialet i Suvi baserar sig på teckenspråksforskning. Innehållet är granskat och redigerat i ordboksform av dövförbundets ordboks- och språkrådgivningsexperter. Arbetet finansieras av Undervisnings- och kulturministeriet.

Suvi är till nytta både för dem som har någotdera av våra nationella teckenspråk som modersmål och för teckenspråksstuderande. Tecknens grundformer kan också användas som stödtecken och vid tecknat tal.

Det går att söka i ordboken med svenska eller finska ord eller utgående från tecknets struktur. Man kan också bläddra i olika teckenlexikon.

Vi producerar årligen nytt material på båda teckenspråkens sidor.

SignWiki – wikiordböckerna i finländska teckenspråk

Språkbrukarna kan själva producera innehåll till wikiordböckerna i det finlandssvenska och finska teckenspråket. SignWiki kan fritt användas av alla. Finlands Dövas Förbund administrerar webbplatsen men ordböckernas innehåll består av det teckenspråkiga videomaterial som språkbrukarna själva vill ha där. Det finns till exempel enskilda tecken, meningar, berättelser och frågesporter.

Vill du

• lära dig att producera teckenvideor för SignWiki?
  • lära dig att använda SignWiki på ett mångsidigare sätt?
  • att vi ska ordna en verkstad på din hemort?

Ta kontakt med vår SignWiki-koordinator!

Ta kontakt

Leena Savolainen

Forskare
Tar emot telefonsamtal Tar emot sms Tar emot WhatsApp-meddelanden, videomeddelanden och videosamtal