Sanakirjatyö

Kuurojen Liitto ylläpitää ja päivittää kahta suomalaisen ja suomenruotsalaisen viittomakielen ilmaista sanakirjapalvelua: Suvi-verkkosanakirjaa ja SignWiki-kansalaissanakirjaa. Teemme yhteistyötä myös muiden viittoma-aineistoa tuottavien tahojen kanssa.

Tyttö pitelee kännykkää, jossa näkyy Suvi-sanakirja.

Suvi – Suomen viittomakielten verkkosanakirja

Suvissa julkaistu aineisto pohjautuu viittomiston tutkimukseen. Aineiston tutkimus ja sanakirjamuotoon toimittaminen tehdään Kuurojen Liiton sanakirja- ja kielineuvontatiimissä. Työtä rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

Suvi palvelee sekä viittomakieltemme äidinkielisiä käyttäjille että viittomakielen opiskelijoita. Viittomien perusmuotoja voi käyttää myös viitotussa puheessa ja tukiviittomina.

Sanakirjasta voi tehdä hakuja suomen tai ruotsin sanoilla, viittoman rakennehaulla ja selaamalla tiettyä viittomaluetteloa.

Tuotamme vuosittain uutta aineistoa molempien viittomakielten sivustoille.

Tuotamme vuosittain jatkuvasti uutta aineistoa molempien viittomakielten sivustoille.

SignWiki – Suomen viittomakielten kansalaissanakirjat

Suomalaisen ja suomenruotsalaisen viittomakielen kaikille avoimiin SignWiki-sanakirjoihin voivat kielenkäyttäjät itse tuottaa sisältöä. Kuurojen Liitolla on päävastuu sivustojen ylläpidosta, mutta sanakirjoihin tallennetaan sellaisia viitottuja videoita, joita kielenkäyttäjät sinne haluavat. Sanakirjoista löytyy muun muassa yksittäisiä viittomia, lauseita, kertomuksia ja tietovisoja. Uutta aineistoa tuottavat ja julkaisevat myös liiton SignWiki-koordinaattorit.

Haluaisitko

• oppia itse tuottamaan SignWikiin viittomavideoita?
  • oppia käyttämään SignWikiä monipuolisemmin?
  • että paikkakunnallasi järjestettäisiin työpaja?

Ota yhteyttä SignWiki-koordinaattoriimme!

Pia Taalas

SignWiki-koordinaattori
Henkilö ei ota vastaan puheluja Henkilö ottaa vastaan tekstiviestejä Henkilö ottaa vastaan WhatsApp-viestejä, videoviestejä ja videopuheluja