Testamenttilahjoitus

Yleishyödyllisille järjestöille, kuten Kuurojen Liitolle tehdyistä testamenttilahjoituksista ei makseta perintöveroa, vaan kaikki testamenttien kautta lahjoituksina saatavat varat käytetään kokonaisuudessaan lahjoituksen antajan toivomalla tavalla.

Kysyttävää testamenttilahjoituksista? Ota yhteyttä puhelimitse (arkisin klo 9–15) 09 5803 421 tai sähköpostilla: varainhankinta@kuurojenliitto.fi

Testamentti on tahdon ilmaus siitä, kenelle ja miten haluat omaisuutesi jakaa.

Ilman testamenttia omaisuutesi jakautuu perillistesi kesken perimysjärjestyksessä. Jos sinulla ei ole serkkua läheisempää sukulaista, omaisuutesi siirtyy valtiolle.

Testamentin voi periaatteessa laatia kuka tahansa, mutta jos perintö- ja testamenttioikeuteen ja verotukseen liittyvät kysymykset eivät ole tuttuja, on hyvä käyttää asiantuntijan apua.

Testamentissa on mainittava vähintään

• Testamentin antajan nimi henkilö- ja osoitetietoineen
  • Testamentin saajan tiedot
  • Testamentattava omaisuus (esim. kaikki omaisuus tai rajatusti joku osa omaisuudesta)
  • Testamentin laatimispäivämäärä
  • Testamentin tekijän allekirjoitus
  • Kahden esteettömän yhtä aikaa läsnä olevan todistajan allekirjoitus

Perillisten lakisääteistä osuutta ei voi testamentata muille.

Testamentti on mahdollista muuttaa tai peruuttaa koska tahansa laatimisen jälkeen.

Hyvä testamentti -kampanja pyrkii muuttamaan suomalaista testamenttikulttuuria

Kuurojen Liitto on mukana järjestöjen yhteisessä Hyvä Testamentti -kampanjassa, jossa jaetaan tietoa testamentin tekemisestä ja testamenttilahjoittamisesta. Kampanjan nettisivuilla lakiasiantuntija Piia Jeremejeff vastaa kysymyksiin ja ohjaa tarvittaessa eteenpäin oikean tiedon lähteille.

Hyvä testamentti -kampanjassa on mukana 22 yleishyödyllistä yhteisöä, jotka edustavat laajasti erilaisia hyväntekeväisyyskohteita: Aivoliitto, Amnesty International, Helsingin ensikoti, Fida International, Greenpeace, Herättäjä-Yhdistys, Kansanlähetys, Kuurojen Liitto, Lastenklinikoiden Kummit ry, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Patmos Lähetyssäätiö, Pidä Saaristo Siistinä ry, Plan International Suomi, Päijänteen Luonnonperintösäätiö PLUPS, SOS-Lapsikylä, Suomen luonnonsuojeluliitto, Suomen Lähetysseura, Suomen Meripelastusseura, Suomen Pipliaseura, Suomen Setlementtiliitto, Suomen Sydänliitto ja WWF (Maailman luonnonsäätiö).