Viittomakielen opiskelu

Kiinnostaako sinua uuden, visuaalisen kielen opiskelu? Sukella viittomakielten maailmaan! Oletko kenties vasta-alkaja tai viitot jo jonkin verran? Aloita tutustumalla siihen, millaisia mahdollisuuksia opiskeluun sinulle on tarjolla.

Haluaisitko oppia viittomakieltä?

Kuurojen kansanopisto Helsingissä sekä osa kansalais- ja työväenopistoista ympäri Suomea tarjoavat suomalaisen viittomakielen kursseja. Tutustu oman kotipaikkakuntasi opiston kurssitarjontaan.

Finlandssvenska teckenspråkiga r.f. järjestää silloin tällöin suomenruotsalaisen viittomakielen kursseja. Lisätietoja löydät yhdistyksen verkkosivuilta.

Myös kesäyliopistojen kurssitarjonnasta löytyy usein viittomakielen kursseja.

Onko tavoitteenasi ammatti, jossa käytät viittomakieltä?

Peruskoulun ja lukion jälkeen voit hakeutua opiskelemaan alaa, jossa tarvitaan viittomakielen taitoa. Lisätietoa eri mahdollisuuksista löydät Opintopolku-portaalista (kirjoita hakusanaksi ”viittomakieli”). Koulutuksista monet sisältävät mahdollisuuden opiskella suomalaista viittomakieltä alkeista aloittaen.

Jyväskylän yliopistossa voit opiskella oppiainetta suomalainen viittomakieli perusopintojen tasolta aina tohtorinväitöskirjaan asti.

Viittomakielen itseopiskeluun

Suomalainen viittomakieli

Tutustu

Pieni sanakirja

Opiskele alkeet

Viittomakieli 1 – Suomalaista viittomakieltä aikuisopiskelijoille

Viittomapelit

Syvennä kielitaitoasi

Viittomakieli 1–4 – Suomalaista viittomakieltä aikuisopiskelijoille

Viitottuja loruja, Joululauluja

Jyväskylän yliopiston viittomakielen oppimateriaalisivut

Sivun teemoja ovat mm. kielioppi, kielen omaksuminen ja kielen arviointi sekä Deaf Studies. Pääset sivustolle tästä.

Verkkosanakirjat

Suvi, SignWiki, Suomen Signbank