Kielineuvonta

Oletko pohtinut kavereidesi kanssa jonkin viittoman eri variaatioita? Haluatko keskustella tulkkaustyössä käyttämistäsi viittomista? Mietitäänkö perheessäsi viittomakieleen liittyviä kysymyksiä? Tarjoamme maksutonta kielineuvontaa suomalaisella ja suomenruotsalaisella viittomakielellä sekä suomeksi ja ruotsiksi.

Onko sinulla suomalaista viittomakieltä koskeva kysymys? WhatsApp-, puhelin ja Skype-palvelumme ovat auki tiistaisin klo 10–12. Voit sopia myös muusta soittoajasta.

Kesto: 0:21
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Millainen palvelu kielineuvonta on?

Kielineuvonnassa vastaamme moninaisiin suomalaista tai suomenruotsalaista viittomakieltä koskeviin kysymyksiin.

Voit kysyä vaikkapa, kuinka jotakin viittomaa tai lauserakennetta käytetään, miten luon hyvän viittomanimen yritykselleni tai voit pyytää ohjeita viitotun blogin laatimiseen.

Tehtävänämme on tukea viittomakielen käyttäjiä ymmärrettävän ja rikkaan kielen käytössä.

Kesto: 0:23

Kuinka työskentelemme?

Viittomakielen käyttöä koskevissa vastauksissamme tukeudumme ensisijaisesti kieli-intuitioomme ja asiantuntemukseemme.

Jos emme suoralta kädeltä pysty antamaan vastausta kysymykseesi, selvitämme asiaa ja vastaamme mahdollisimman pian.

Tiedon lähteinä käyttämämme viittomakielten sanakirjat ja korpukset (kielitieteellisesti koodatut aineistot) ovat yhä suppeita verrattuna esimerkiksi suomen ja ruotsin kielen vastaaviin aineistoihin, eikä esimerkkejä vaikkapa viittoman käytöstä voi etsiä verkon hakukoneilla. Niinpä selvittäminen voi tarkoittaa myös muun muassa keskustelemista muiden kielenkäyttäjien kanssa.

Kesto: 0:28
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Mitä tapahtuu videoina lähetetyille, viitotuille kysymyksille?

Käsittelemme kaikki meille lähetetyt kysymykset luottamuksellisesti.

Jos lähetät meille kysymyksesi videotiedostona, se säilytetään samaan tapaan kuin muutkin kysymykset eli liiton kielineuvonnan omassa arkistossa, johon on pääsy vain kielineuvonnan työntekijöillä.

Jos kysymyksesi päätetään julkaista, kielineuvoja viittoo sen uudelleen siten, ettei sinua voi siitä tunnistaa.

Asiantuntijamme

Suomalainen viittomakieli

Tomas Uusimäki

Sanakirjantoimittaja Kielineuvoja
Henkilö ei ota vastaan puheluja Henkilö ottaa vastaan tekstiviestejä Henkilö ottaa vastaan WhatsApp-viestejä, videoviestejä ja videopuheluja
Puhelinnumero: +358 44 752 5258
Henkilön vastuualue Kielineuvonta (suomalainen viittomakieli) Suvi-verkkosanakirja Käännökset

Päivi Mäntylä

Puhelinnumero: +358 44 752 5258

Leena Savolainen

Tutkija
Henkilö ottaa vastaan puheluja Henkilö ottaa vastaan tekstiviestejä Henkilö ottaa vastaan WhatsApp-viestejä, videoviestejä ja videopuheluja
Puhelinnumero: +358 44 756 3522
Henkilön vastuualue Viittomakielten lautakunta Kielineuvonta (suomalainen viittomakieli) Suvi-verkkosanakirja

Suomenruotsalainen viittomakieli

Janne Kankkonen

Puhelinnumero: +358 44 752 5259
Henkilön vastuualue Suvi-verkkosanakirja Kielineuvonta (suomenruotsalainen viittomakieli)

Maria Andersson-Koski

Puhelinnumero: +358 44 752 5259
Henkilön vastuualue Kielineuvonta (suomenruotsalainen viittomakieli) Suvi-verkkosanakirja Suomenruotsalaiset

Tietosuojakäytäntö

Viittomakielten kielineuvonnassa pyrimme siihen, että palveluamme on mahdollisimman helppo käyttää. Siksi tarjoamme useita tapoja ottaa meihin yhteyttä. Kysymyksen tai palautteen voi viittoa, kirjoittaa tai puhua. Riippumatta siitä, minkä tavan valitset, yhteystietojasi käsitellään luottamuksellisesti.

Jotta voimme seurata kielineuvonnan työtä, laatia siitä tilastotietoa ja kehittää palvelua, arkistoimme kaikki tulleet kysymykset tekstimuodossa. Arkistoidut kysymykset muokataan siten, ettei kysyjää voi niistä enää tunnistaa. Säilytämme myös videotallenteina tulleet kysymykset, koska niiden sisältöä voi olla mahdotonta siirtää kirjoitettuun muotoon. Videot talletetaan ulkoiselle kiintolevylle, jonka sisältöä ainoastaan Kuurojen Liiton kielineuvojat pääsevät katsomaan. Videotiedoston nimeksi annetaan päivämäärä, jolloin kysymys on vastaanotettu (esim. 251019_a). Näin vältämme videotiedoston yhdistymisen videolla viittovan henkilön nimeen.

Säilytämme kysymyksiä niin kauan kuin katsomme sen kielineuvonnan kehittämiseksi olevan tarpeellista. Henkilöllä, joka on esittänyt kysymyksensä videotallenteen muodossa, on kuitenkin oikeus milloin tahansa pyytää, että hänen lähettämänsä alkuperäinen video tuhotaan kielineuvonnan arkistosta.

Emme tallenna reaaliaikaisia video- tai puhelinkeskusteluja. Näillä tarkoitamme esimerkiksi Skype- ja Whatsapp-puheluita sekä tavallisia äänipuheluita.

Emme arkistoi yhteyttä ottaneiden henkilöiden nimiä ja yhteystietoja.