WFD:n kuurojen lasten oikeuksien julistus

Kuurojen Maailmanliiton yleiskokouksessa Etelä-Korean Jejussa 9.-10.7.2023 hyväksyttiin uusi kuurojen lasten oikeuksien julistus.

Julistus sisältää kymmenen artiklaa, jotka peräänkuuluttavat oikeuksia kaikille maailman kuuroille lapsille.

Kuurojen lasten oikeuksien julistus on tarkoitettu työvälineeksi kuurojen lasten oikeuksien edistämisessä. Sitä voi käyttää vaikuttamistyössä paikallisella, alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasoilla.

Lataa tästä juliste (PDF, suomeksi):

Kuvitus: Nikesco

1 artikla

Kaikki ihmiset, myös kuurot lapset, syntyvät vapaina ja yhdenvertaisina ihmisarvoltaan ja oikeuksiltaan.

2 artikla

Kaikilla kuuroilla lapsilla on oikeus viittomakieleen. Kansalliset viittomakielet* ovat kuuroille lapsille ainoat kielet, jotka ovat heille täysin saavutettavia syntymästä lähtien.

* Suomessa suomalainen ja suomenruotsalainen viittomakieli.

3 artikla

Kuurojen lasten oikeutta kansallisiin viittomakieliin ei saa loukata.

4 artikla

Kaikille kuurojen lasten vanhemmille, huoltajille ja perheenjäsenille tulee tarjota maksutonta kansallisten viittomakielten opetusta.

5 artikla

Kaikilla kuuroilla lapsilla on oikeus laadukkaaseen, osallistavaan ja monikieliseen opetukseen kansallisilla viitotuilla ja kirjoitetuilla kielillä. [1]

6 artikla

Kaikilla kuuroilla lapsilla on oikeus saada tietoa kuurojen yhteisön kielellisestä identiteetistä ja kulttuurista. [2]

7 artikla

Kaikilla kuuroilla lapsilla on oikeus tulla suojelluksi kielenkehityksen estämiseltä. Jos mahdollisuutta kansallisten viittomakielten omaksumiseen ja käyttöön ei tarjota kaikille kuuroille lapsille, syyllistytään syrjintään. [3]

8 artikla

Kaikilla kuuroilla lapsilla on oikeus sujuvasti omilla kansallisilla viittomakielillä viittoviin kieli- ja roolimalleihin, opettajat mukaan lukien. [4]

9 artikla

Kaikilla kuuroilla lapsilla on oikeus ilmaista mielipiteensä [a][b][c][d][e][f][g] kaikissa heitä koskevissa asioissa. [5]

10 artikla

Kaikki edellä mainitut julistukset on pantava täytäntöön kaikkien kuurojen lasten osalta välittömästi, ilman aiheetonta viivytystä. [4]

[1] YK CRPD, 24 artikla; ja International Disability Alliance “What an Inclusive, Equitable Quality Education Means to Us: Report of the International Disability Alliance” 2020, liite s.9 [2] YK CRPD, artikla 30 [3] YK CRPD, artikla 5, kohta 3 [4] YK CRPD, artikla 24.4 [5] YK CRPD artikla 7, kohta 3.