Kuurojen Liiton ja Humakin yhteinen kirjasto

Kuurojen Liiton ja Humanistisen ammattikorkeakoulu Humakin yhteinen kirjasto on kaikille avoin kuurojen ja viittomakielialan erikoiskirjasto, joka tarjoaa tietoa muun muassa kuurojen historiasta, kulttuurista, opetuksesta ja viittomakielistä.

Huom! Kirjasto kiinni 10.7.-21.7.2023. Muutoin kesällä avoinna ma-pe klo 09-15.

Kuurojen Liiton kirjastopalvelut tuottaa Humanistisen ammattikorkeakoulun Helsingin kampuksen kirjasto.

Kirjaston kokoelma on haettavissa Humak Finna -hakupalvelussa. Humak Finna on kaikkien Humakin ja sen yhteistyökirjastojen yhteinen hakupalvelu.

Lähikuva kirjahyllystä, jossa kuurojen yhteisöön liittyvää kirjallisuutta.

Aukioloajat

Kirjasto on avoinna omatoimikirjastona aina Valkean talon aukioloaikoina klo 8.00-15.30, kesäaikana klo 9.00-15.00.

Jos tarvitset henkilökunnan apua, varmistathan etukäteen, että informaatikko on paikalla silloin kun olet tulossa.

Sijainti

Kirjasto sijaitsee Valkeassa talossa Helsingin Pohjois-Haagassa.

Käyntiosoite
Ilkantie 4
00400 Helsinki

Kirjasto sijaitsee Valkean talon ensimmäisessä kerroksessa. Etuovesta vasemmalle ja käytävän päähän. Tervetuloa!

Puhelin (myös tekstiviestit)

Postiosoite
Kuurojen Liitto ry
Kirjasto ja tietopalvelu
00401 Helsinki

Sähköposti
kirjasto.helsinki@humak.fi

Käyttöoikeudet ja lainaus

Kaikilla on oikeus käyttää Kuurojen Liiton kirjastoa, ja aineistoa voi lainata heti lainaajaksi rekisteröitymisen jälkeen. Kuurojen Liiton kirjaston asiakasrekisterissä olevia tietoja käytetään ainoastaan lainausten valvontaan, eikä henkilö- tai lainaustietoja luovuteta ulkopuolisten käyttöön. Lainaajarekisterin rekisteriseloste ja käyttösäännöt ovat nähtävillä kirjastossa.

Kirjastokortti

Humakin kirjastolla ei ole omaa kirjastokorttia vaan joku muu olemassa oleva kirjastokortti voidaan rekisteröidä myös Humakin kirjastokortiksi. Henkilöllisyystodistus tulee esittää asiakkaaksi tullessa.

Lainaus

Kirjaston aineistoa voi lainata ja varata sekä lainat uusia puhelimitse,  sähköpostitse tai käymällä kirjastossa. Asiakkaat voivat itse uusia lainansa ja tarkistaa asiakastietonsa myös Humak Finnassa. Jos asiakas on ilmoittanut sähköpostiosoitteensa kirjastolle, kirjasto lähettää eräpäivä- ja myöhästymisilmoitukset sähköpostitse. Laina voidaan uusia enintään 15 kertaa. Kaiken lainattavan aineiston laina-aika on pääsääntöisesti 28 vrk. Lehtiä ei lainata.

Lainaamiseen tarvitaan kirjastokortti ja siihen liitetty pin-koodi.

Maksut

Kirjasto ei peri varaus-, myöhästymis- ja tietopalvelumaksuja. Asiakas vastaa kuitenkin kaikesta lainaamastaan aineistosta ja on velvollinen korvaamaan kadonneesta tai turmeltuneesta aineistosta aiheutuneen vahingon.

Palvelut

• Tietopalvelu on maksutonta. Kirjasto tekee aineistohakuja omasta aineistotietokannastaan ja mahdollisuuksien mukaan muista tietokannoista.
  • Kirjasto lähettää omasta kokoelmastaan artikkelikopioita. Vastaavasti kirjaston kautta on mahdollista tilata muista kirjastoista artikkelikopioita, joista veloitetaan lähettäjäkirjaston hinnaston mukaisesti.
  • Varastokirjastosta lainaksi tilatut kirjat ja artikkelikopiot ovat ilmaisia.
  • Kirjastossa voi lukea sekä kotimaisia että ulkomaisia alan lehtiä.

Viittomakielinen kirjasto

Etsitkö viittomakielistä faktaa tai fiktiota, tarinaa, runoa tai iltasatua? Tarvitsetko aineistoa viittomakielen opiskeluun? Näitä kaikkia ja paljon muuta löydät Viittomakielisen kirjaston sivuilta.

Viittomakielisessä kirjastossa on monipuolinen valikoima viittomakielistä kirjallisuutta videomuodossa ja uusia videoita julkaistaan viikoittain. Valtaosa aineistosta on joko puhuttu tai tekstitetty suomeksi ja/tai ruotsiksi – Viittomakielinen kirjasto sopii siten kaikille.

Millä kielellä videot ovat?

Pääosa kirjaston videoista on suomalaisella viittomakielellä. Kirjastosta löytyy videoita myös suomenruotsalaisella viittomakielellä sekä kansainvälisellä viittomisella.

Ei haittaa, vaikka et ihan vielä osaisikaan viittomakieltä kovin hyvin, sillä valtaosa kirjaston aineistosta on joko puhuttu tai tekstitetty suomeksi ja/tai ruotsiksi.