Palveluohjaus

Tuemme ja neuvomme viittomakielisiä asiakkaita, jotka tarvitsevat ohjausta erilaisissa arkielämän tilanteissa, kuten viranomaisasioinnissa tai sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tukea saa niin omien oikeuksien ajamiseen kuin elämänhallintaan.

Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli, Suomenruotsalainen viittomakieli

Tarvitsetko tukea arkielämän haasteisiin?

Aluetyöntekijämme tarjoavat viittomakielistä palveluohjausta, neuvontaa ja tukea kaikenikäisille. Voit ottaa meihin yhteyttä missä vaan mieltäsi askarruttavassa asiassa. Asiakkaitamme ovat mm. kuurot aikuiset, kuurojen lasten perheet, codat ja viittomakieliset vertaisryhmät.

Teemme yhteistyötä myös asiakkaiden omaisten sekä sosiaali- ja terveydenhuollon sekä muiden julkisten palvelutarjoajien kanssa.

Kuurojen harrastus- ja virkistystoiminnasta löytyy tukea monelle ja ohjaamme tarvittaessa asiakkaitamme mukaan toimintaan omalla alueellaan.

Opastamme ja neuvomme

Palveluohjaus on yksilöllistä ohjausta, neuvontaa ja tukea elämän eri tilanteissa. Tuemme esimerkiksi varhaiskasvatukseen, sosiaali- ja terveysalaan, asumiseen tai vanhuspalveluihin liittyvissä asioissa. Autamme myös viranomaisasioinnissa. On tärkeää päästä keskustelemaan asioista omalla kielellään.

Lisäksi teemme alueellista vaikuttamistyötä.  Yhteistyötä tehdään tiivisti paikallisten viranomaisten kanssa ja  annamme myös mielellämme konsulttiapua. Edelleen on paljon tiedonpuutetta viittomakielistä ja viittomakielisistä.

Kuinka otan yhteyttä aluetyöntekijään?

Löydät kaikkien aluetyöntekijöiden yhteystiedot oheisesta linkistä.  Ota meihin rohkeasti yhteyttä, autamme mielellämme!

Yhteystiedoista näet myös tarkemmin kunkin aluetyöntekijän tehtäväalueen. Osaamista on keskitetty erityisesti suomenruotsalaisten kuurojen, maahanmuuttajien ja lapsiperheiden palveluohjauksesssa.

Voit myös katsoa oman lähimmän aluetyöntekijäsi oheisesta aluekartasta.

Muut aluetyön palvelut

Järjestöohjaus

Järjestöohjaukseen keskittyneet aluetyöntekijät tukevat Kuurojen Liiton jäsenyhdistyksiä ja muita viittomakielisiä vertaisryhmiä järjestötoiminnassa ja alueellisessa vaikuttamisessa. Tavoitteenamme on vahva ja elinvoimainen viittomakielinen toiminta ympäri Suomen.

Digituki

Yhteiskunnan palvelut painottuvat yhä enemmän verkkoon. Haluamme, että viittomakieliset pysyvät tässä kehityksessä mukana. Digitukeen keskittyneet aluetyöntekijämme neuvovat tietotekniikan käytössä.

Suomi.fi viittomakielellä

Suomi.fi on verkkopalvelu, josta löytyvät julkiset palvelut ja tietoa eri tilanteisiin. Suomi.fi on tarkoitettu kansalaisille, yrityksille ja yhteisöille sekä viranomaisille. Suomi.fin kehittämisestä vastaa Digi- ja väestötietovirasto.

Suomi.fin tietosisältöjä on saatavilla myös viittomakielellä. Sisältöjä kehitetään yhteistyössä Kuurojen Liiton kanssa. Viittomakieliset sisällöt on merkitty Kuurojen Liiton suunnittelemalla tunnuksella.

Katso myös nämä