Viittomakielten lautakunta

Millainen kieli sopii viittomakielisiin uutisiin? Kuinka arvioidaan viittomakielisen käännöksen laatua? Tämänkaltaisia kysymyksiä käsittelemme viittomakielten lautakunnassa.

Tämän sivun sisällön tuottaa viittomakielten lautakunta.

Mikä on viittomakielten lautakunta?

Viittomakielten lautakunnan toiminta alkoi vuonna 1997 ja se toimii Kotimaisten kielten keskuksen (Kotus) yhteydessä. Se on yksi Kotuksen viidestä kielilautakunnasta.

Lautakunnan tehtävänä on päättää suomalaisen ja suomenruotsalaisen viittomakielen käyttöä koskevista periaatteellisista tai yleisluonteisista suosituksista.

Lautakunnassa on 8 jäsentä, ja se kokoontuu Kuurojen Liiton tiloissa 4 kertaa vuodessa. Sihteereinä toimii kaksi Kuurojen Liiton työntekijää.

Kokouspöytäkirjat ovat julkisesti saatavilla. Ne laaditaan suomeksi, ruotsiksi ja suomalaisella viittomakielellä.

Kunkin kokouksen jälkeen julkaistaan myös viitottu tiivistelmä. Sen viittoo vuorotellen yksi lautakunnan jäsenistä.

Viittomakielten lautakunta ja Kuurojen Liiton kielineuvonta – mikä ero näillä on?

Viittomakielten lautakunnassa me käsittelemme tyypillisesti laajempia kielenkäyttöä koskevia kysymyksiä. Tehtäviimme kuuluu myös kielipoliittinen työ ja vaikuttamistyö. Koska lautakunta kokoontuu vain neljä kertaa vuodessa, emme voi reagoida kiireellisiin tai lukuisia yksityiskohtia sisältäviin kysymyksiin. Kuurojen Liiton kielineuvonta sen sijaan palvelee jatkuvasti ja ottaa vastaan kaikenlaisia suomalaista ja suomenruotsalaista viittomakieltä koskevia kysymyksiä. Lautakunta tekee yhteistyötä Kuurojen Liiton kielineuvonnan kanssa.

Tutustu myös näihin

Viittomakielten kielineuvonta

Oletko pohtinut kavereidesi kanssa jonkin viittoman eri variaatioita? Haluatko keskustella tulkkaustyössä käyttämistäsi viittomista? Mietitäänkö perheessäsi viittomakieleen liittyviä kysymyksiä? Tarjoamme maksutonta kielineuvontaa suomalaisella ja suomenruotsalaisella viittomakielellä sekä suomeksi ja ruotsiksi.

Kuvassa vain kahden henkilön kädet, jotka muodostavat yhdessä viittoman:

Suomalainen ja suomenruotsalainen viittomakieli

Suomen kansalliset viittomakielet ovat suomalainen ja suomenruotsalainen viittomakieli. Suomen viittomakielten synty on kytköksissä maamme ensimmäisen kuurojen koulun perustamiseen Porvooseen vuonna 1846. Siellä opetuskielenä oli aluksi ruotsalainen viittomakieli, josta suomalainen ja suomenruotsalainen viittomakieli sitten kehittyivät.

Tyttö pitelee kännykkää, jossa näkyy Suvi-sanakirja.

Sanakirjatyö

Kuurojen Liitto ylläpitää kahta suomalaisen ja suomenruotsalaisen viittomakielen ilmaista verkkosanakirjapalvelua: Suvi -verkkosanakirjaa ja avointa SignWiki -sanakirjaa.