Viittomakielinen kaveritoiminta

Tarvitsetko tukea omassa arjessasi? Kaipaatko viittomakielistä juttuseuraa? Vai haluatko kouluttautua vapaaehtoiseksi tukihenkilöksi? Kuurojen Liiton kaveritoiminta on viittomakielellä tapahtuvaa toimintaa, joka tarjoaa ja kouluttaa viittomakielen taitoisia vapaaehtoisia tukihenkilöitä.

Mitä kaveritoiminta on?

Kaveritoiminta on vapaaehtoistoimintaa viittomakielellä.

Kauttamme voit:

• saada itsellesi tukihenkilön
  • osallistua e-kaveriryhmään, jossa pääset keskustelemaan muiden kanssa vapaaehtoisen ohjaamana
  • tarjota omakielistä keskusteluseuraa ja apua arkeen niille viittomakielisille, jotka sitä tarvitsevat

Tältä sivulta löydät lisätietoja kaikista näistä.

Kiinnostuitko?

Vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Aliisa Lehtoselta voit kysyä, miten voit saada itsellesi tukihenkilön, osallistua e-kaveriryhmään tai ryhtyä itse tukihenkilöksi. Ota rohkeasti yhteyttä!

Oma tukihenkilö

Mitä tukihenkilön kanssa tehdään?

Tukihenkilö toimii tukenasi arjessa. Tukihenkilön kanssa voi tehdä monenlaisia asioita. Voitte käydä kävelyllä, kaupassa tai lähteä vaikka kahville. Voitte myös juoda kahvit kotonasi ja vaihtaa kuulumisia. Voitte pelata lautapelejä tai harrastaa yhdessä vaikkapa sulkapalloa tai jotain muuta. Voit myös lähteä tapahtumiin ja yhdistykselle tukihenkilön kanssa. Voitte yhdessä sopia, mitä haluatte tehdä.

Keitä tukihenkilöt ovat?

Tukihenkilö voi olla kuuro, huonokuuloinen tai kuuleva. Kaikki tukihenkilöt osaavat viittoa hyvin ja he ovat suorittaneet koulutuksen vapaaehtoistoimintaan.

Tukihenkilöt ovat vapaaehtoisia: he eivät saa palkkaa. Heillä on myös vaitiolovelvollisuus.

Mistä päin Suomea voi saada tukihenkilön?

Toiminta-alueena on koko Suomi. Voit siis hakea itsellesi tukihenkilöä mistä päin Suomea tahansa.

Jos alueellasi ei ole tällä hetkellä tukihenkilöä, voimme tarjota sinulle myös etätukihenkilön. Tällöin yhteyttä pidetään esimerkiksi Skypen tai WhatsAppin kautta.

E-kaveriryhmät

Mikä on e-kaveriryhmä?

E-kaveriryhmän tarkoituksena on tarjota kohtaamispaikka samanhenkisille viittomakielisille henkilöille.  E-kaveriryhmän kautta voi löytyä yhteisiä keskustelunaiheita ja kenties uusia tuttavuuksia.

Ryhmä kokoontuu 6 kertaa keväällä tai syksyllä. Ryhmään otetaan haun perusteella 6-8 osallistujaa. Ryhmää vetää 1-2 vapaaehtoista tukihenkilöä.

Miten ryhmät kokoontuvat?

Ryhmät kokoontuvat pääsääntöisesti etänä, mikä mahdollistaa osallistumisen asuinpaikasta riippumatta. Mikäli jollain alueella on riittävästi osallistujia, voivat ryhmät kokoontua myös fyysisesti.

Ryhmillä tulee olemaan jokin yhteinen tekijä, minkä perusteella ryhmä kootaan. Näin on helpompi hakea tiettyyn ryhmään.

Nuori mies hyppää kulkukkäytävällä iloisesti korkealle ilmaan

Miten pääsen mukaan?

Uusista e-kaveriryhmistä tiedotetaan tapahtumakalenterissa ja somekanavillamme, kannattaa siis seurata niitä!

Tule vapaaehtoiseksi!

Sinustako tukihenkilö?

Haluatko piristää viittomakielisen vanhuksen arkea? Lähtisitkö harrastamaan nuoren kuuron kanssa? Tukihenkilöllä on hyvin suuri merkitys ihmisen arjessa. Hän on vanhukselle kuuntelija, nuorelle harrastuskaveri ja lapselle roolimalli.

Viittomakielen taitoisille tukihenkilöille on jatkuva tarve. Pyydämme vain aikaasi, se on arvokkainta mitä voit antaa.

Seniori-ikäinen nainen pelaa korttia tukihenkilön kanssa kotonaan.

Miksi sinua tarvitaan?

On viittomakielisiä ihmisiä, jotka tarvitsevat tukea arjessa. Vanhuksia, jotka eivät uskalla lähteä yksin ulos kävelylle kaatumisen pelossa. Nuoria, jotka haluaisivat kokeilla uutta harrastusta mutta tarvitsevat kaverin mukaan. Lapsia, jotka kaipaavat viittomakielistä leikkikaveria. Kuuroja, jotka haluaisivat käydä tapahtumissa ja yhdistyksillä mutta eivät lähde yksin. Tukihenkilönä voit vaikuttaa näiden ihmisten arkeen positiivisesti.

Miten pääset alkuun?

Tukihenkilöt aloittavat käymällä ensin maksuttoman koulutuksen. Koulutuksesta saa todistuksen. Kaikki kiinnostuneet haastatellaan ensin.

Pääset myös osallistumaan tukihenkilöiden ryhmätapaamisiin, lisäkoulutuksiin ja virkistyshetkiin. Sinun ei tarvitse miettiä asioita yksin, sillä tuemme sinua toiminnassasi.

Haluatko kysellä enemmän? Ota yhteyttä, niin jutellaan!

Kiinnostaako muu vapaaehtoistyö?

Kuurojen Liitto järjestää monenlaista toimintaa, jossa sinun kaltaisiasi viittomakielisiä ja viittomakielen taitoisia vapaaehtoisia tarvitaan! Voit tehdä vapaaehtoistyötä kuurojen seniorien sekä lasten ja nuorten kanssa, auttaa viittomakielisissä kulttuuritapahtumissa, kouluttautua digituen alueelliseksi vertaisohjaajaksi tai lähteä mukaan oman alueesi kuurojenyhdistyksen toimintaan.

Katso, missä kaikessa voit olla mukana!