Opiskelijoille ja oppilaitoksille

Tuemme ja neuvomme kuuroja ja huonokuuloisia opiskelijoita sekä oppilaitoksia.

Kesto: 01:52
Tekstitys: Suomi, Ruotsi
Kieli: Suomalainen viittomakieli, Suomenruotsalainen viittomakieli

Opiskelijoille

Oletko aloittamassa opiskelut ammattikorkeakoulussa tai lukiossa? Jos olet keksinyt itseäsi kiinnostavan alan, hae rohkeasti kouluun. Keskustele koulusi kanssa, miten opintosi voisivat sujua parhaalla mahdollisella tavalla.

Ennen opiskelun aloittamista

• Tarvitsetko viittomakielen tulkkeja tai kirjoitustulkkeja? Voit hakea Kelalta opiskelutulkkausta.
  • Käytätkö kuulokojeita, sisäkorvaistutteita tai muita kuulemisen apuvälineitä? Tarvitsetko induktiosilmukkaa? Keskustele koulun kanssa, miten koulu voi ottaa sinut huomioon.
  • Valmistaudu hyvin pääsykokeisiin. Ota ajoissa yhteyttä kouluun ja kerro, jos tarvitset opiskelutulkin mukaasi pääsykokeisiin.

Opiskelujen aikana

Miten toivot, että sinut otetaan huomioon? Teetkö käsilläsi työtä, etkä voi katsoa samaan aikaan tulkkia? Tarvitsetko huulilta lukua kuulemisesi tueksi? Ohjeista opettajiasi, jotta yhteistyö sujuu.

Kun aloitat koulun, voit heti aluksi kertoa koulullesi/luokallesi, mitä kuurous ja viittomakieli tarkoittavat. Voit myös opettaa, miten viittomakielen tulkkia käytetään. Voit myös pyytää, että opettaja tai joku muu kertoo puolestasi koululle/luokalle.

Voit jakaa koululla viittomakielestä ja kuuroudesta kertovia esitteitä. Voit tilata esitteet Kuurojen Liitolta. Voit myös näyttää Viittomakielisessä kirjastossa olevia videoita.

Apua Kuurojen Liitosta

Muista, että kaikki asiat on mahdollista ratkaista. Jos et löydä ratkaisua yksin tai koulun kanssa, niin pyydä apua.

Voit ottaa yhteyttä Kuurojen Liittoon, jos tarvitset apua, kun on kysyttävää tai jos haluat tilata esitteitä koululle jaettavaksi.

Videon kesto: 01:44
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli, Suomenruotsalainen viittomakieli

Oppilaitoksille

Onko oppilaitokseenne tulossa kuuro tai huonokuuloinen opiskelija? Tiedättekö, mitä pitää ottaa huomioon?

Keskustelkaa opiskelijan kanssa

Jokainen kuuro tai huonokuuloinen opiskelija on erilainen. Paras tapa aloittaa on keskustella opiskelijan kanssa. Ottakaa selvää, mitä kieliä opiskelija käyttää, käyttääkö hän kuulemiseen apuvälineitä, onko hänellä viittomakielen tulkit mukanaan ja miten opiskelija itse toivoo, että hänet otettaisiin huomioon.

Kuurojen ja huonokuuloisten opiskelijoiden opiskelussa kaikki esteet on mahdollista ylittää, jos tahtoa löytyy. Suomessa on kuuroja sairaanhoitajia, näyttelijöitä, sähkötekniikan insinööreitä, rakentajia, lakimiehiä, kokkeja, opettajia ja vaikka mitä. Suurin este opiskeluille lienevät ennakkoluulot.

Kohtuulliset mukautukset

YK:n vammaissopimus ja yhdenvertaisuuslaki edellyttävät kohtuullisia mukautuksia, joilla edistetään vammaisten henkilöiden yhdenvertaisuutta. ”Viranomaisen, koulutuksen järjestäjän, työnantajan sekä tavaroiden tai palvelujen tarjoajan on tehtävä asianmukaiset ja kulloisessakin tilanteessa tarvittavat kohtuulliset mukautukset, jotta vammainen henkilö voi yhdenvertaisesti muiden kanssa asioida viranomaisissa sekä saada koulutusta, työtä ja yleisesti tarjolla olevia tavaroita ja palveluita samoin kuin suoriutua työtehtävistä ja edetä työuralla.”

Apua ja neuvoja Kuurojen Liitosta

Mikäli teillä on kysyttävää tai haluatte tilata esitteitä, voitte ottaa yhteyttä Kuurojen Liittoon.