Kulttuurituotanto

Liiton kulttuurituotanto tarjoaa viittomakielistä kulttuuria ja taidetta vauvasta vaariin. Kulttuuritapahtumilla on yhteisössä tärkeä sosiaalinen rooli.

Viittomakieliset kulttuuritapahtumat keräävät esiintyjiä ja katsojia ympäri Suomen nauttimaan viittomakielisistä esityksistä ja taidetöistä. Tapahtumat tarjoavat elämyksiä sekä mahdollisuuden keskustella viittomakielisen yhteisön kulttuurin kehittymisestä ja muutoksista. Myös eri sukupolvet kohtaavat kulttuuritapahtumissa.

Käy käsi uusi soihtuhun, kun toiselta se jää. Me valkaisemme elämää ja aikain hämärää.

– Lauri Pohjanpää: Soihdunkantajat

Säännöllisiä kulttuuritapahtumia

Kuurojen Liiton kulttuurituotanto järjestää joka vuosi ison viittomakielisen kulttuuritapahtuman yhteistyössä paikallisten yhdistysten ja muiden kumppaneiden kanssa. Vuorovuosina järjestetään kuurojen valtakunnalliset kulttuuripäivät ja kuurojen seniorien kulttuuritapahtuma. Myös viittomakielinen filmifestivaali järjestetään kahden vuoden välein.

Saavutettavuutta viittomakielellä

Teemme myös yhteistyötä muiden kulttuuriorganisaatioiden kanssa, jotta erilaisista kulttuuri- ja taidetapahtumista saataisiin viittomakielisille saavutettavia. Ota siis yhteyttä kulttuurituottajaamme!

Kuurojen Liiton kulttuuritapahtumia

Kuurojen valtakunnalliset kulttuuripäivät

Suomen suurin viittomakielinen kulttuuritapahtuma, kuurojen valtakunnalliset kulttuuripäivät valtaa Joensuun 5.-7.6.2020.

Tapahtuma toteutetaan nyt 31. kerran, järjestäjinä ovat Kuurojen Liiton kulttuurituotanto yhdessä Pohjois-Karjalan kuurot ry:n kanssa.

Kuurojen seniorien kulttuuritapahtuma

Kuurojen seniorien kulttuuritapahtuma on vuosien aikana muodostunut tärkeäksi valtakunnalliseksi senioritapahtumaksi, joka kokoaa yhteen kuuroja ikääntyneitä ympäri maata.

Tämän sosiaalisen kulttuuritapahtuman aikana päästään sekä nauttimaan monista eri esityksistä että esiintymään itse lavalla.

Lisäksi esillä on tuttuun tapaan taide- ja käsitöiden näyttely sekä viihdyttävää oheisohjelmaa.

Viittomakielinen filmifestivaali

Viittomakielinen filmifestivaali kokoaa viittomakielisiä tuotantoja eri puolilta maailmaa elokuvaystävien iloksi. Festivaali on viittomakielisen ilmaisun ja kulttuurin juhlaa avaten samalla kuuleville ovia kuurojen maailmaan.

Festivaaliin odotetaan ilmoittautuvan sekä viittomakielisten elokuvaharrastajien omia luomuksia että ulkomaisia viittomakielisiä elokuvia. Festivaalissa toteutetaan yleisöäänestys parhaasta kotimaisesta elokuvasta.

Kaikki elokuvat on tekstitetty suomeksi.

Muita viittomakielisiä kulttuuritapahtumia

Seuraa meitä somessa

Kuurojen Liiton kulttuurituotanto lähtee nyt kesälomalle ja on tavoitettavissa taas elokuun puolivälistä alkaen. Toivotamme kaikille hauskaa kesää, nauttikaa Suomen…

NYT SE ON TULOSSA: Pi! Viittomakielinen EXPO 2020 – Messutapahtuma toteutetaan nyt toista kertaa ja paikkana Heureka Vantaan Tikkurilassa….

Sinua kiinnostaa nähdä Helsingin Taidehallin ”Kuntsin kokoelmat” -näyttelyn opastuskierros, muttet pääse poikkeustilanteen takia? Ei huolta, tässä 10 minuutin tiivis…

Muita viittomakielisiä kulttuurialan toimijoita

Ursa Minor

Vuonna 2015 perustettu Ursa Minor on uusi tulokas suomalaisella teatterikentällä. Ursa Minor on vapaa teatteri ja esittävän taiteen osuuskunta, jonka tarkoituksena on tehdä esittävästä taiteesta saavutettavaa ja inklusiivista.

Esitystuotannon lisäksi Ursa Minor järjestää kursseja, työpajoja, teatteriopetusta ja tapahtumia, sekä tekee yhteistyötä muiden taidelaitosten, kulttuuriorganisaatioiden, yritysten, taiteen vapaiden ryhmien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Työllistämme taiteilijoita ja kulttuuriammattilaisia luomalla ratkaisuja ja keinoja taiteen kentän diversiteetin lisäämiseen.

Teatteri Totti

Teatteri Totti on Suomen ainoa säännöllisesti suomalaista viittomakielistä teatteriproduktiota tuottava teatteri. Teatteri Totti tuottaa esityksiään monille eri ikäryhmille, aina lapsista aikuisiin ja vanhempaan ikäpolveen asti. Myös muut viittomakielisestä teatterista kiinnostuneet ovat erittäin tervetulleita katsomaan esityksiä, sillä suurin osa niistä on puheelle tulkattuja.

Teatteri Totin eri näytelmissä on ollut vaikutelmia kulttuurin tunnettavista ominaisuuksista, kielikulttuurista ja uusista haasteista. Teatteri Totille on tärkeää tuoda viittomakielisiä teatteripalveluja ja -toimintaa yhä enemmän myös Helsingin ulkopuolelle. Totin esityksiä onkin jo useaan kertaan tilattu eri puolille Suomea.  Teatteri Totin kautta on mahdollista tilata myös monenlaisia työpajoja ja teatterikerhoja. Teatteri järjestää toisinaan myös kursseja ja on osallistunut kulttuurivaihtoihin ja on käynyt kotimaan lisäksi myös ulkomailla opettamassa teatteria. Teatterikasvatus on hyvin tärkeä osa teatterin toimintaa.