Kulttuurituotanto

Liiton kulttuurituotanto tarjoaa viittomakielistä kulttuuria ja taidetta vauvasta vaariin. Kulttuuritapahtumilla on yhteisössä tärkeä sosiaalinen rooli.

Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli, Suomenruotsalainen viittomakieli

Viittomakieliset kulttuuritapahtumat keräävät esiintyjiä ja katsojia ympäri Suomen nauttimaan viittomakielisistä esityksistä ja taidetöistä. Tapahtumat tarjoavat elämyksiä sekä mahdollisuuden keskustella viittomakielisen yhteisön kulttuurin kehittymisestä ja muutoksista. Myös eri sukupolvet kohtaavat kulttuuritapahtumissa.

Käy käsi uusi soihtuhun, kun toiselta se jää. Me valkaisemme elämää ja aikain hämärää.

– Lauri Pohjanpää: Soihdunkantajat

Säännöllisiä kulttuuritapahtumia

Kuurojen Liiton kulttuurituotanto järjestää joka vuosi ison viittomakielisen kulttuuritapahtuman yhteistyössä paikallisten yhdistysten ja muiden kumppaneiden kanssa. Vuorovuosina järjestetään kuurojen valtakunnalliset kulttuuripäivät ja kuurojen seniorien kulttuuritapahtuma. Myös viittomakielinen filmifestivaali järjestetään kahden vuoden välein.

Saavutettavuutta viittomakielellä

Teemme myös yhteistyötä muiden kulttuuriorganisaatioiden kanssa, jotta erilaisista kulttuuri- ja taidetapahtumista saataisiin viittomakielisille saavutettavia. Ota siis yhteyttä kulttuurituottajaamme!

Uutiset 9.4.2020

Kuurojen kulttuuripäivät kansalliseen Elävän perinnön luetteloon

Kuurojen valtakunnalliset kulttuuripäivät on opetus- ja kulttuuriministeriön päätöksellä valittu lisättäväksi Elävän perinnön kansalliseen luetteloon. Kuurojen kulttuuripäiviä on vietetty vuodesta 1956 ja se on Suomen suurin viittomakielinen tapahtuma.

Kuurojen Liiton kulttuuritapahtumia

Valkokankaalle heijastuu video, jossa teksti HELSINKI.

Kuurojen valtakunnalliset kulttuuripäivät

Suomen suurin viittomakielinen kulttuuritapahtuma, kuurojen valtakunnalliset kulttuuripäivät, toteutetaan vuonna 2024 Helsingissä!

Tapahtuma toteutetaan nyt 32. kerran ja järjestäjinä ovat Kuurojen Liiton kulttuurituotanto yhdessä Helsingin Kuurojen Yhdistys ry:n kanssa.

Kuurojen seniorien kulttuuritapahtuma

Kuurojen seniorien kulttuuritapahtuma on vuosien aikana muodostunut tärkeäksi valtakunnalliseksi senioritapahtumaksi, joka kokoaa yhteen kuuroja ikääntyneitä ympäri maata.

Tämän sosiaalisen kulttuuritapahtuman aikana päästään sekä nauttimaan monista eri esityksistä että esiintymään itse lavalla.

Lisäksi esillä on tuttuun tapaan taide- ja käsitöiden näyttely sekä viihdyttävää oheisohjelmaa.

Viittomakielinen filmifestivaali

Viittomakielinen filmifestivaali kokoaa viittomakielisiä tuotantoja eri puolilta maailmaa elokuvaystävien iloksi. Festivaali on viittomakielisen ilmaisun ja kulttuurin juhlaa avaten samalla kuuleville ovia kuurojen maailmaan.

Festivaaliin odotetaan ilmoittautuvan sekä viittomakielisten elokuvaharrastajien omia luomuksia että ulkomaisia viittomakielisiä elokuvia. Festivaalissa toteutetaan yleisöäänestys parhaasta kotimaisesta elokuvasta.

Kaikki elokuvat on tekstitetty suomeksi.

Muita viittomakielisiä kulttuuritapahtumia

Muita viittomakielisiä kulttuurialan toimijoita

Ursa Minor

Vuonna 2015 perustettu Ursa Minor on uusi tulokas suomalaisella teatterikentällä. Ursa Minor on vapaa teatteri ja esittävän taiteen osuuskunta, jonka tarkoituksena on tehdä esittävästä taiteesta saavutettavaa ja inklusiivista.

Esitystuotannon lisäksi Ursa Minor järjestää kursseja, työpajoja, teatteriopetusta ja tapahtumia, sekä tekee yhteistyötä muiden taidelaitosten, kulttuuriorganisaatioiden, yritysten, taiteen vapaiden ryhmien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Työllistämme taiteilijoita ja kulttuuriammattilaisia luomalla ratkaisuja ja keinoja taiteen kentän diversiteetin lisäämiseen.

Teatteri Totti

Teatteri Totti on Suomen ainoa säännöllisesti suomalaista viittomakielistä teatteriproduktiota tuottava teatteri. Teatteri Totti tuottaa esityksiään monille eri ikäryhmille, aina lapsista aikuisiin ja vanhempaan ikäpolveen asti. Myös muut viittomakielisestä teatterista kiinnostuneet ovat erittäin tervetulleita katsomaan esityksiä, sillä suurin osa niistä on puheelle tulkattuja.

Elokuvien saavutettavuus

Anna palautetta elokuvatekstityksestä

Kuurojen Liitto ja Kuuloliitto ottavat vastaan palautetta tekstitetyistä näytöksistä.

Voit antaa palautetta kotimaisten elokuvien hyvästä tekstityksestä tai esimerkiksi tekstityksen puutteesta.

Järjestöt käsittelevät palautteet Suomen elokuvasäätiön kanssa. Jos palautteista käy ilmi toistuvia ongelmia, säätiö puuttuu niihin.

Saavutettavuusohje elokuvateattereille

Tämä ohje pyrkii neuvomaan ja antamaan lisätietoja elokuvateattereille näytösten saavutettavuuden ja esteettömyyden edistämiseksi ja käytännön ongelmien hahmottamiseksi.

Ohje on laadittu yhteistyössä elokuva-alan toimijoiden, vammaisjärjestöjen ja niiden kulttuuriorganisaatioiden kanssa.