Maahanmuuttajille

Oletko kuuro maahanmuuttaja? Kuurojen Liiton palvelut ovat myös sinua varten.

Kesto: 01:41
Tekstitys: Suomi, Ruotsi
Kieli: Suomalainen viittomakieli, Suomenruotsalainen viittomakieli

Tukea ja neuvoja kuuroille maahanmuuttajille

Jos olet juuri saapunut Suomeen, sinun kannattaa ottaa ensiksi yhteyttä Kuurojen Liiton aluetyöntekijään. Voitte yhdessä katsoa, mitä tehdä seuraavaksi.

Esimerkiksi lupa-asiat pitää tarkistaa:

• Tuletko EU:n ulkopuolelta? Sinun pitää hakea oleskelulupaa.
  • Oletko EU-kansalainen? Sinun pitää rekisteröidä oleskeluoikeutesi.

Kun lupa-asiat ovat kunnossa, voit hakea Kela-korttia. Sitten pääset Suomen sosiaaliturvan piiriin.

Kun sinulla on Kela-kortti, voit saada Suomessa monenlaisia palveluja. Näitä ovat esimerkiksi viittomakielen tulkkipäätös ja kodin hälyttimet. Aluetyöntekijä voi auttaa sinua hakemaan näitä.

Maahanmuuttajakoulutusta kuuroille

Kuurojen kansanopisto järjestää kuuroille maahanmuuttajakoulutusta Valkeassa talossa Helsingissä. Koulutuksen tavoitteena on helpottaa kotoutumistasi Suomeen ja auttaa sinua pääsemään jatko-opintoihin. Tällä hetkellä opistossa opiskelee noin 30 kuuroa maahanmuuttajaa eri maista.

Kun kotoutuja on kuuro, tavanomainen kotoutumisen edistäminen ei riitä

Joskus kuntaan saattaa saapua kuuro maahanmuuttanut, turvapaikanhakija tai kiintiöpakolainen. Tavanomaisiin kotoutumisen edistämisen käytäntöihin pitää silloin lisätä muutamia asioita. On tärkeää, että myös kuuro tulee kohdelluksi yhdenvertaisesti. Hänellä on oikeus saada maassamme samat palvelut kuin muut maahanmuuttaneet. Hänen tulee saada tieto oikeuksistaan hänelle saavutettavalla tavalla esimerkiksi turvapaikanhakuprosessissa.