WFD:s deklaration om döva barns rättigheter

Vid WFD:s generalförsamling på Jeju i Sydkorea den 9-10 juli 2023 antogs en ny deklaration om döva barns rättigheter.

Deklarationen innehåller tio artiklar som förespråkar rättigheter för alla döva barn i världen.

Deklarationen om döva barns rättigheter är avsedd som ett verktyg för främjande av döva barns rättigheter. Den kan användas i påverkansarbete på lokal, regional, nationell och internationell nivå.

Deklarationen har översatts från engelska till svenska av Stockholms Dövas Förening.

Ladda ner affisch (PDF, på svenska):

Illustration: Nikesco

Artikel 1

Alla döva barn, som alla andra människor, föds fria och är lika mycket värda och har samma rättigheter.

Artikel 2

Alla döva barn har rätt till ett teckenspråk. Nationella teckenspråk är det enda fullt tillgängliga språket för döva barn från födseln och framåt.

* I Finland både finlandssvenskt och finskt teckenspråk.

Artikel 3

Döva barns rätt till sitt nationella teckenspråk ska inte kränkas.

Artikel 4

Alla föräldrar, vårdnadshavare och familjemedlemmar till döva barn måste få gratis undervisning i sina nationella teckenspråk.

Artikel 5

Alla döva barn har rätt till kvalitativ, inkluderande, flerspråkig utbildning på sina nationella teckenspråk och nationella skriftspråk. [1]

Artikel 6

Alla döva barn har rätt att lära sig dövas språkliga identitet och dövkultur. [2]

Artikel 7

Alla döva barn har rätt till skydd mot språkdeprivation. Att inte ge alla döva barn tillgång till det nationella teckenspråket innebär diskriminering. [3]

Artikel 8

Alla döva barn har rätt till fullt teckenspråkiga förebilder, inklusive lärare. [4]

Artikel 9

Alla döva barn har rätt att uttrycka sina åsikter [a][b][c][d][e][f][g] i alla frågor som berör dem. [5]

Artikel 10

Alla ovanstående deklarationer måste implementeras för alla döva barn omedelbart och utan dröjsmål. [4]

[1] FN:s CRPD, artikel 24; och International Disability Alliance “What an Inclusive, Equitable Quality Education Means to Us: Report of the International Disability Alliance” 2020, bilaga s. 9 [2] FN:s CRPD, artikel 30 [3] FN:s CRPD, artikel 5, punkt 3 [4] FN:s CRPD, artikel 24.4 [5] FN:s CRPD artikel 7, punkt 3.