Dövas Video

Vill du titta på teckenspråkiga program till vardags? Du kan hos ditt välfärdsområde ansöka om att få Dövas videos programtjänst.

OBS! På videon används begreppet kommuner, vilket är föråldrad information. En uppdatering av videon är på kommande.

Längd: 01:04
Textning: Finska, Svenska
Språk: Finskt teckenspråk, Finlandssvenskt teckenspråk

Ansök om beslut av välfärdsområdet

Hur ska du ansöka om ett beslut om tjänsten? Kontakta socialarbetaren i ditt välfärdsområde. Ansökningsblanketten hittar du nere på den här sidan. Fyll i dina uppgifter på blanketten och lämna den till välfärdsområdets socialbyrå. Kontakta Finlands Dövas Förbunds regionarbetare om du vill veta mera om hur man ansöker om programtjänsten.

Välfärdsområdet beviljar programtjänsten som en förmån utgående från lagen om service och stöd på grund av handikapp. Det är en behovsprövad tjänst, välfärdsområdet har ingen skyldighet att bevilja den. Om du beviljas tjänsten meddelar välfärdsområdet detta till Finlands Dövas Förbund. Efter det skickar vi till dig det lösenord du behöver för att kunna titta på Dövas videos program på webben.

En egen kanal för teckenspråkiga program

Förbundet fakturerar välfärdsområdet direkt för programtjänsten. Tjänsten, som kostar 30 euro i månaden, har som mål att producera ca 6 stycken omkring en timme långa programblock per år.

Har du redan lösenord? Här kan du logga in och titta på programmen:

viittomakielinenkirjasto.fi/sv/kuurojen-video/

Vanliga frågor

Längd: 00:20

Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Hur ansöker jag om betalningsförbindelse?

Fyll i blanketten nedan och lämna den till din välfärdsområde. Du kan bifoga ett brev med mera information om Dövas video.

Om du behöver hjälp med att göra ansökan, kontakta regionarbetaren i din region.

Ladda ned:

Ansökan till socialbyrå (Word-dokument)

Brev till kommunen 2023 (Word-dokument)

Hur får jag ett lösenord?

När du har en betalningsförbindelse kan du beställa ett lösenord med blanketten nedan. Du får lösenordet i din e-post efter några dagar.