Digihandledning

Olika tjänster i samhället läggs allt mer ut på nätet. Vi vill att teckenspråkiga ska hänga med i utvecklingen. Därför har vi digihandledare som kan ge råd om hur man använder informationsteknik (it).

Längd: 01:21
Textning: Finska, Svenska
Språk: Finskt teckenspråk, Finlandssvenskt teckenspråk

Undervisning och goda råd

Vill du veta hur  man ringer videosamtal med smarttelefon eller surfplatta? Misslyckades du med att skicka en video på WhatsApp? Då kan Finlands Dövas Förbunds digihandledare rycka in! Du får personlig handledning och tips om hur du kan använda smartapparater och sköta dina ärenden på nätet. Digihandledarna ordnar även kurser för grupper.

Också Finlands Dövas Förbunds servicehandledare kan ge råd i it-frågor eller säga vem du ska vända dig till för att få hjälp.

Finlands Dövas Förbunds digihandledare

David Barber

Regionarbetare
Tar inte emot röstsamtal Tar emot sms Tar emot WhatsApp-meddelanden, videomeddelanden och videosamtal
Telefonnummer: +358 40 840 4977
Ansvarsområde Digihandledning

Heli Mikkola

Regionarbetare
Henkilön toimialue Egentliga Tavastland Birkaland Nyland
Tar emot telefonsamtal Tar emot sms Tar emot WhatsApp-meddelanden, videomeddelanden och videosamtal
Telefonnummer: +358 400 476 127

Regional kamrathandledning med frivilliga krafter

Kamrathandledning får du av frivilliga som ställer upp och hjälper i informationstekniska frågor. Kamrathandledaren i din region ger råd om hur du använder telefon, surfplatta och dator. Hen visar hur du kan installera och använda appar av olika slag och ger handledning i att använda e-tjänster.

Jag vill ha digihandledning

Fyll i formuläret så tar vi kontakt!

Regionarbetets övriga tjänster

Servicehandledning

Vi stöder och ger råd åt teckenspråkiga som behöver hjälp i olika vardagliga situationer, till exempel ärenden hos myndigheter eller social- och hälsovården. Behöver du stöd för att driva dina egna rättigheter eller hjälp med att få livet i balans – då kan du få det.

Föreningshandledning

Föreningshandledningens personal stöder Finlands Dövas Förbunds medlemsföreningar och andra teckenspråkiga kamratgrupper i deras föreningsverksamhet och regionala påverkansarbete. Målet är att ha en stark och livskraftig teckenspråkig verksamhet runt om i Finland.