Längd: 07:32
Textning: Svenska, Finska
Språk: Finskt teckenspråk, Finlandssvenskt teckenspråk

Jakobstads Nejdens Dövas 100-årsjubileum firades med glädje

Dövas Förbunds förbundsmöte 2023 hölls i Jakobstad och dagen före mötet samlades nästan hundra gäster för att fira Jakobstads Nejdens Döva rf:s 100-årsjubileum.

Festen bubblade av glädje; föreningen var glatt förvirrad av nästan hundra festdeltagare och solen skämde bort festfolket. Festen började vid Rosenlunds prästgård, där den glada festförsamlingen fick ta del av minnen från föreningens historia och Jakobstads dövskolas faser. På fasaden av det stora gula huset på Rosenlunds prästgården finns en skylt som berättar att det en gång i tiden fungerade en dövskola i byggnaden från år 1861 under några år.

Jakobstads Nejdens Döva rf grundades år 1923, så i år firade de 100 år av sin resa. Föreningen har en liten medlemskrets med färre än 30 medlemmar. I föreningen används flera språk; finlandssvenskt och finskt teckenspråk, svenska och finska.

– Styrkan hos Jakobstads döva förening är dess 100 % rena finlandssvenska teckenspråk, säger festgästen och före detta ordföranden för föreningen, Robin Hänninen.

Under minnena fick vi höra en intressant kuriosa: Jakobstads stads symboler; tro, hopp och kärlek, kopplar oväntat också till dövas historia. Skolans döva elever var de första som tillverkade traditionella tro, hopp och kärlek-juldekorationer till fönstren.

Betydelsen av Solsand är obeskrivlig

Under festprogrammet fick vi också höra om Solsand och hur viktig platsen är för föreningens medlemmar. Till vår glädje ingick också en utflykt till Solsand i festprogrammet. Festkvällen fortsatte på föreningens soliga sommarställe, där mat serverades till festfolket. Många av festdeltagarna var för första gången till Solsand och överallt kunde man höra beundrande kommentarer.

Solsand visade sig från sin bästa sida och festfolket kunde inte annat än att ge sig hän åt den underbara sommarkvällen och den teckenspråkiga gemenskapen. Se vår sammanfattning av Jakobstads Nejdens Döva rf:s fest i vår video.

Grattis till föreningen på 100-årsdagen!