Tekstitys: Suomi, Ruotsi
Kieli: Suomalainen viittomakieli, Suomenruotsalainen viittomakieli

Pietarsaaren kuurojen yhdistyksen 100-vuotista taivalta juhlittiin ilolla

Kuurojen Liiton liittokokous 2023 pidettiin Pietarsaaressa ja liittokokousta edeltävänä päivänä vajaat sata vierasta kokoontui juhlimaan Pietarsaaren Seudun Kuurot ry:n 100-vuotista taivalta.

Juhlissa kupli ilo; yhdistys oli iloisen hämmentynyt melkein satapäisestä juhlijoiden joukosta ja aurinko helli juhlaväkeä. Juhlat alkoivat Rosenlundin pappilassa, jonka pihamaalla iloinen juhlaväki seurasi muisteluita yhdistyksen historiasta ja Pietarsaaren kuurojen koulun vaiheista. Rosenlundin pappilan pihamaalla sijaitsevassa suuren keltaisen puutalon julkisivusta löytyy kyltti, jossa kerrotaan, että rakennuksessa on aikoinaan toiminut kuurojen koulu vuodesta 1861 alkaen muutaman vuoden ajan.

Pietarsaaren Seudun Kuurot ry on perustettu vuonna 1923, eli tänä vuonna tuli 100 vuotta taivalta täyteen. Yhdistys on pienehkö alle 30 jäsenellään. Yhdistyksessä käytetään montaa kieltä; suomenruotsalaista ja suomalaista viittomakieltä, ruotsia ja suomea.

Pietarsaaren kuurojen yhdistyksen vahvuus on sen 100% puhdas suomenruotsalainen viittomakieli, toteaa juhlavieras ja yhdistyksen entinen puheenjohtaja Robin Hänninen.

Muisteloiden lomassa saimme kuulla mielenkiintoisen nippelitiedon: Pietarsaaren kaupungin symbolit; usko, toivo ja rakkaus linkittyy yllättäen myös kuurojen historiaan. Kuurojen koulun oppilaat olivat ensimmäisiä, jotka valmistivat perinteisiä usko, toivo ja rakkaus -joulukoristeita ikkunoihin.

Solsandin merkitys mittaamaton

Juhlaohjelman lomassa saatiin kuulla myös Solsandista ja siitä, miten tärkeä paikka se on yhdistyksen jäsenille. Iloksemme juhlaohjelmaan kuuluikin retki Solsandiin. Juhlailta jatkui yhdistyksen aurinkoisessa kesäpaikassa, jossa tarjottiin ruokaa juhlaväelle. Moni juhlaväestä oli ensimmäistä kertaa Solsandissa ja kaikkialla näkyi ihailevia huokailuja.

Solsand pisti parastaan, eikä juhlaväki voinut muuta kuin antautua ihanan kesäillan ja viittomakielisen yhteisön lumoihin. Katso videostamme Pietarsaaren Seudun Kuurot ry:n juhlista koostettu tiivistelmä.

Onnea satavuotiaalle yhdistykselle!