Tekstitys: Suomi

Ajankohtaiskatsaus 15.6.: Totuus- ja sovintoprosessi pinnalla

Viikon ajankohtaiskatsauksessa totuus- ja sovintoprosessi on vahvasti esillä: haastattelussamme Teatteri Totin Rakkaus kenkälaatikossa -näytelmän käsikirjoittaja Jaana Tiainen kertoo näytelmän taustoista sekä liiton sanakirjatyö on julkaissut totuus- ja sovintoprosessiin liittyvää viittomistoa Suvi-sanakirjassa.

Rakkaus kenkälaatikossa -käsikirjoittajan haastattelu

Teatteri Totin kevään uutuusnäytelmä Rakkaus kenkälaatikossa pureutuu totuus- ja sovintoprosessin kannalta ajankohtaiseen asiaan; kuurojen kokemiin vääryyksiin. Vaan mistä näytelmän nimi oikein tulee? Entä millaisen vastaanoton näytelmä on saanut? Näytelmän käsikirjoittaja Jaana Tiainen vastaa näihin ja moniin muihin kysymyksiin haastatteluvideolla, jonka pääset katsomaan oheisesta linkistä. Näytelmän voi päästä näkemään vielä perjantaina 16. kesäkuuta klo 18.00 Tampereella. Liput ja lisätietoa löydän Teatteri Totin verkkosivuilta.

Keräyshuijareita liikkeellä

Kuurojen Liittoon on tullut viime aikoina yhteydenottoja kaduilla ja muilla julkisilla paikoilla, kuten kauppakeskuksissa ja markettien parkkipaikoilla tapahtuvasta rahankeräyksestä. Vantaalla luvatonta keräystoimintaa on tehty lähijunissa. Kerääjät esiintyvät kuuroina ja väittävät keräävänsä rahaa kuurojen hyväksi. Joskus kerääjiä ilmestyy myös kotiovelle. Tämä ei ole Kuurojen Liiton toimintaa. Jos teiltä tullaan pyytämään rahaa Kuurojen Liiton nimissä ja epäilette huijausta, pyytäkää saada nähdä poliisiviranomaisen myöntämä keräyslupa. Jos lupaa ei ole, kannattaa huijausyrityksestä ilmoittaa poliisille.

Totuus- ja sovintoprosessiin liittyvää viittomistoa julkaistu Suvi-sanakirjassa

Totuus- ja sovintoprosessia on valmisteltu lukuisissa tapahtumissa ja tapaamisissa eri puolilla Suomea. Liiton sanakirjatyössä on seurattu käytyä keskustelua kielenkäytön näkökulmasta ja viitottu talteen erilaisia kuurojen käyttämiä ilmauksia. Näitä ilmauksia on nyt koottu Suvi-sanakirjaan viittomaluetteloksi Totuus ja sovintoprosessi -otsikon alle. Toistaiseksi viittomia on vielä varsin vähän, mutta luetteloa täydennetään koko ajan.

Uutta katsottavaa Viittomakielisessä kirjastossa

Joulukuussa 2022 Örebrossa kokoontui neljä Suomesta Ruotsiin muuttanutta kuuroa muistelemaan kouluaikaansa Suomessa vuonna 1993 lakkautetussa Porvoon kuurojen koulussa. Millaisia muistoja heillä on opiskelusta ja opettajista? Keskustelun vetäjänä toimii Janne Kankkonen. Ohjelman kielenä on suomenruotsalainen viittomakieli.