Liittokokous 2023 sujui vauhdikkaasti – esillä viittomakielten tulevaisuus ja seniorien palvelut

Aurinkoinen Pietarsaari toivotti yhdistysten edustajat ja liiton luottamus- ja toimihenkilöt tervetulleiksi liittokokoukseen arvioimaan mennyttä vuotta sekä suunnittelemaan toimintavuotta 2024. Liittokokouksen julkilausumassa tuotiin esille huoli viittomakielten tulevaisuudesta ja vaadittiin pikaisia toimenpiteitä kielten suojelemiseksi.

Kuurojen Liiton puheenjohtaja Jaana Aaltonen avasi liittokokouksen toivottamalla kaikki tervetulleiksi kauniiseen Pietarsaareen ja kiitti Jakobstads Nejdens Döva – Pietarsaaren Seudun Kuuroja edellisillan lämminhenkisestä 100-vuotisjuhlasta. Ohjelma yhdistyksen juhlasta ja toiminnasta on tulossa lähiaikoina liiton verkkosivuille.

Kokoukseen toivat tervehdykset Jakobstads Nejdens Döva – Pietarsaaren Seudun Kuurojen varapuheenjohtaja Gun-Britt Westerlund ja Pietarsaaren kaupungin hallituksen puheenjohtaja Owe Sjölund. Lisäksi videotervehdykset olivat lähettäneet Kuuloliiton toiminnanjohtaja Sanna Kaijanen ja Suomen Kuurosokeiden toiminnanjohtaja Risto Hoikkanen.

Edustettuna liittokokouksessa oli 21 jäsenyhdistystä 29 edustajalla. Liittokokouksen puheenjohtajaksi valittiin Johan Hedrén.

Vuosikertomus ja tilinpäätös 2022

Vuosikertomukseen 2022 oli voinut tutustua etukäteen, ja kokouksessa katsottiin vielä videolta 10 poimintaa vuoden tapahtumista. Hallituksen kertomus liiton toiminnasta 2022 hyväksyttiin yksimielisesti.

Toiminnanjohtaja Markku Jokinen esitteli tilinpäätöksen vuodelta 2022. Liiton tuotot olivat 6,5 milj. euroa ja kulut 6,6 milj. euroa. Tulos oli n. 97 tuhatta euroa alijäämäinen. Alijäämä johtui Stean avustusten laskusta. Konsernin tuotot olivat puolestaan 7,5 milj. euroa ja tulos alijäämäinen 151 tuhatta euroa.

Liittokokousedustajat kyselivät vielä tarkennuksia tilinpäätöksen numeroihin, joita avasi liiton taloushallintovastaava Helena Hyvönen.

Liittokokous vahvisti tilinpäätöksen ja myönsi vastuuvapauden tilivelvollisille. Vuosikertomukseen ja tilinpäätökseen voi tutustua tarkemmin oheisesta linkistä.

Vuoden 2024 suunnitelmia

Markku Jokinen esitteli videolla tiivistelmän tulevan vuoden suunnitelmista. Edustajat kyselivät lisätietoja mm. senioritoiminnasta, suomenruotsalaisen viittomakielen elvytyksestä ja yhteistyöstä Ylen kanssa. Lisäksi toivottiin mm., että viittomakielen päivä muutettaisiin muotoon ”viittomakielten”. Vilkkaan keskustelun jälkeen liittokokous hyväksyi toimintasuunnitelman.

Seuraavaksi käytiin läpi talousarvio 2024, ja Jokinen mm. kertoi tarkemmin varainhankinnan kuluista. Varainhankinnassa on panostettu uuteen ohjelmistoon, jonka myötä keräystoimintaa pystytään paremmin hallinnoimaan sekä kasvattamaan. Budjetti on tehty nyt n. 71 tuhatta euroa alijäämäiseksi, mutta tarkemmin budjettitilanne tiedetään vuoden lopussa, kun ensi vuoden avustuspäätökset julkaistaan.

Tulevan Suomen hallituksen hallitusohjelman mahdolliset leikkaukset mietityttivät kokousedustajia, ja mm. kehitysyhteistyön tilanne huolestutti. Lisäkysymysten jälkeen edustajat hyväksyivät talousarvion.

Yhdistysten esitykset liittokokoukselle

Esityksiä oli tullut määräaikaan mennessä kolme kappaletta. Ensin käsiteltiin Tampereen Viittomakieliset ry:n esitys vaalivaliokunnan lakkauttamisesta; yhdistys esitti, että vaalitoimikunnan lakkauttamisen myötä vastuu siirtyisi enemmän yhdistyksille. Liiton hallituksen vastauksessa todettiin, että vaalivaliokunnan tekemä työ mahdollistaa sen, että liittokokous sujuu hyvin ja henkilövalintoja on valmisteltu etukäteen eikä kokousväen tarvitse kuluttaa tarpeettomasti aikaa paikan päällä liittokokouksessa ehdokkaiden etsimiseen, jos kaikkiin paikkoihin ei ole tullut yhdistyksiltä esityksiä. Näin ollen hallitus ei kannata vaalivaliokunnan lakkauttamista.

Tampereen Viittomakielet ry:n toisessa esityksessä esitettiin, että hallituksen jäsenten määrä olisi 6 jäsentä eli puheenjohtaja ja 6 jäsentä nykyisen 9 jäsenen sijaan. Yhdistys perusteli mm., että muutoksen myötä hallituksen päätösprosessi muuttuisi nopeammaksi ja helpommaksi. Liiton hallituksen vastauksessa todettiin, että hallitus ei kannata hallituskoon pienentämistä.  Nykyinen hallituskoko (9+1) takaa laajapohjaisemman vuoropuhelun sekä monipuolisen hallituspohjan. Hallitustyöskentely on koettu toimivaksi, eikä laaja kokoonpano ole aiheuttanut työn etenemiselle ongelmia.

Lahden Kuurojen Yhdistyksen esityksessä esitettiin huoli seniorien tilanteesta ja kysyttiin, kuinka liitto huomioi heidät. Hallituksen vastauksessa kerrottiin palveluista ja kehittämishankkeista senioreille, mm. seniorityöryhmän toimintaa voidaan kehittää.

Esitykset aiheuttivat paljon keskustelua ja erityisesti seniorien tilanne oli monella huolenaiheena. Keskustelun jälkeen liittokokous hyväksyi hallituksen vastaukset esityksiin.

Henkilövalinnat

Liiton hallitukseen olivat uudelleen ehdolla Terhi Lappinen, Ronja Tammisara ja Mari Virtanen. Lisäksi liittokokouksessa esitettiin ehdolle Olli Kataista Seinäjoelta. Äänestyksen jälkeen hallitukseen valittiin uudestaan Ronja Tammisara ja Mari Virtanen sekä uutena Olli Katainen. Hallituksesta jäi pois Terhi Lappinen.

Vaalivaliokuntaan valittiin uudelleen Brita Peura, Piia Pyhtinen ja Hanna Tuomaala. Jatkavat jäsenet olivat Annastiina Hellsten, Merja Leppänen ja Julia Småroos.

Julkilausuma

Liittokokouksen lopuksi hyväksyttiin pienin muutoksin julkilausuma ”Nyt on aika turvata viittomakielten tulevaisuus”, joka on luettavissa kokonaisuudessaan oheisesta linkistä.

Liittokokous 2024 järjestetään Kuopiossa.

Kuvat: Heidi Koivisto Robertson / Kuurojen Liitto