Förbundsmötet 2023 framskred fartfyllt – teckenspråkens framtid och seniortjänster i fokus

Ett soligt Jakobstad välkomnade föreningarnas representanter samt förbundets förtroendevalda och anställda till förbundsmötet för att utvärdera det gångna året och planera verksamhetsåret 2024. Förbundsmötets resolution uttryckte oro för teckenspråkens framtid och ett krav på snabba åtgärder för att skydda språken.

Ordföranden för Finlands Dövas Förbund, Jaana Aaltonen, öppnade mötet genom att välkomna alla till det vackra Jakobstad och tackade Jakobstads Nejdens Döva – Pietarsaaren Kuurot för den hjärtliga 100-årsfesten kvällen före. Information om föreningens fest och verksamhet kommer inom kort att läggas upp på förbundets webbplats.

Hälsningar framfördes till mötet av vice ordföranden för Jakobstads Nejdens Döva – Pietarsaaren Kuurot, Gun-Britt Westerlund, och ordföranden för Jakobstads stadsstyrelse, Owe Sjölund. Dessutom hade Hörselförbundets verksamhetsledare Sanna Kaijanen och Finlands Dövblindas verksamhetsledare Risto Hoikkanen skickat sina hälsningar via video.

Vid mötet var 21 medlemsföreningar representerade med 29 delegater. Till mötets ordförande valdes Johan Hedrén.

Årsberättelsen och bokslutet för 2022

Årsberättelsen för 2022 hade kunnat granskas i förväg och under mötet visades en video med årets 10 höjdpunkter. Styrelsens redogörelse för förbundets verksamhet under 2022 godkändes enhälligt.

Bokslutet för 2022 presenterades av Markku Jokinen. Förbundets intäkter var 6,5 miljoner euro och utgifterna 6,6 miljoner euro. Resultatet visade ett underskott på cirka 97 000 euro. Underskottet berodde på minskade bidrag från Stea. Koncernens intäkter var 7,5 miljoner euro och resultatet visade ett underskott på 151 000 euro.

Förbundsmötets representanter ställde preciserande frågor som fick svar av förbundets ekonomiansvarige Helena Hyvönen.

Förbundsmötet godkände bokslutet och beviljade ansvarsfrihet för de ansvariga. Årsberättelsen och bokslutet kan studeras mer detaljerat via länken intill.

Planer för år 2024

Verkställande direktör Markku Jokinen sammanfattade planerna för det kommande året i en videopresentation. Representanterna frågade efter ytterligare information om bland annat seniorverksamheten, återupplivningen av finlandssvenskt teckenspråk och samarbetet med Yle. Dessutom önskades att teckenspråksdagen skulle ändras till ”teckenspråkens dag”. Efter en livlig diskussion godkände förbundsmötet verksamhetsplanen.

Därefter granskades budgeten för 2024. Markku Jokinen berättade mer detaljerat om kostnaderna för medelinsamlingen, där satsningar har gjorts på en ny programvara med vilken det är lättare att hantera och öka medelinsamlingen. Budgeten visar nu ett underskott på ungefär 71 000 euro, men en exakt bild av budgetläget fås vid årets slut när besluten om nästa års bidrag offentliggörs.

Förbundsmötets representanter uttryckte oro över eventuella nedskärningar i det kommande regeringsprogrammet, och utvecklingssamarbetets ställning var ett av orosmomenten. Efter tilläggsfrågorna godkände representanterna budgeten.

Föreningarnas framställningar till förbundsmötet

Tre framställningar hade lämnats in inom utsatt tid. Först behandlades Tammerfors dövförenings förslag om att avskaffa valutskottet. Föreningen föreslog att ansvaret i och med avskaffandet skulle övergå till föreningarna. I styrelsens svar konstaterades att valutskottets arbete möjliggör ett smidig genomförande av förbundsmötet. Och då personval förberetts i förväg, behöver inte mötets deltagare använda tid på att leta fram kandidater under mötet ifall det inte kommit förslag till alla uppgifter från föreningarna. Styrelsen stöder således inte avvecklingen av valutskottet.

Tammerfors dövförenings andra framställan föreslog att antalet styrelsemedlemmar minskas till 6 medlemmar och ordföranden, istället för nuvarande 9 medlemmar. Föreningen motiverade detta bland annat med att beslutsprocessen i styrelsen skulle bli snabbare och enklare. I styrelsens svar konstaterades att styrelsen inte stöder minskningen av antalet medlemmar. Den nuvarande storleken (9+1) säkerställer en bredare dialog och en mångsidig sammansättning av styrelsen. Styrelsearbetet har fungerat bra och den stora sammansättningen har inte orsakat problem för framstegen i arbetet.

I Lahtis dövförenings framställan uttryckte föreningen sin oro för seniorernas situation och frågade hur förbundet tar hänsyn till dem. Styrelsen berättade i sitt svar om tjänster och utvecklingsprojekt för äldre, och bl.a. att seniorarbetsgruppens verksamhet kan utvecklas.

Förslagen väckte mycket diskussion och särskilt seniorernas situation oroade många. Efter diskussionen godkände förbundsmötet styrelsens svar på framställningarna.

Personval

Till styrelsen kandiderade på nytt Terhi Lappinen, Ronja Tammisara och Mari Virtanen. Utöver dem föreslogs vid mötet Olli Katainen från Seinäjoki. Efter omröstningen valdes Ronja Tammisara och Mari Virtanen på nytt till styrelsen, samt Olli Katainen som ny medlem. Terhi Lappinen uteblev.

Brita Peura, Piia Pyhtinen och Hanna Tuomaala valdes på nytt till valutskottet. De fortsättande medlemmarna var Annastiina Hellsten, Merja Leppänen och Julia Småroos.

Resolutionen

Vid förbundsmötets slut godkändes resolutionen ”Nu är det dags säkra framtiden för teckenspråken” med små ändringar. Resolutionen kan läsas i sin helhet via länken intill.

Foto: Heidi Koivisto Robertson / Finland Dövas Förbund