Kuurot seniorit kokoontuivat Tampereelle

Kuurojen seniorien kulttuuritapahtuma järjestettiin 19. kerran aurinkoisella Tampereella. Perjantaina 16.6. seniorit retkeilivät järviristeilyllä ja lauantaina 17.6. esiinnyttiin työväenopisto Sampolassa.

Seniorien kulttuuritapahtumaa päästiin vihdoin viimein viettämään kaksi vuotta suunniteltua myöhemmin. Alun perin tapahtuman piti olla vuonna 2021, ja silloin olisi vietetty tapahtuman 40-vuotisjuhlaa. Seniorien kulttuuritapahtumaa vietettiin nimittäin ensimmäisen kerran vuonna 1981 Tampereella.

Parempi kuitenkin myöhään kuin ei milloinkaan ja kaikki vastaan tulleet seniorit totesivat, että nyt oli erityisen ihanaa päästä kokoontumaan kasvokkain. Turun Kuurojen Yhdistys keräsi ylivoimaisesti suurimman osan yleisöäänistä, niin että vei voiton Turkuun peräti neljässä kategoriassa.

Tampereen Viittomakieliset ry ja Kuurojen Liiton kulttuurituotannon järjestämä 19. kuurojen seniorien kulttuuritapahtuma lukuina:

• 19. kerran järjestettävä tapahtuma
  • 3. kerran Tampereella
  • 10 esitystä
  • 30 kilpailijaa
  • 41 vapaaehtoista ja Kuurojen Liiton työntekijää
  • Noin 270 osallistujaa

Yleisöäänestyksen suosikeiksi valittiin:

• Paras kuvataidetyö: C.O.Malmin elämä, Hannu Laaksonen, Turun Kuurojenyhdistys ry
  • Paras kädentaitotyö: Marimekko olkalaukku 2, Sisko Hyötylä, Turun Kuurojenyhdistys ry
  • Paras valokuvaustyö: Heinälato maalla, Eija Kujala, Turun Kuurojenyhdistys ry
  • Paras sooloesitys: Tehopakkaus, Jorma Rantala, Vaasan kuurojen yhdistys ry
  • Paras ryhmäesitys: Tampere, Lea Mäkelä ja Taina Määttä, Turun Kuurojenyhdistys ry

Kuurojen Liiton verkkosivuilla julkaistaan lähiaikoina videokooste tapahtumasta. Seniorien kulttuuritapahtuman esitysten tallenteet julkaistaan myöhemmin syksyllä Viittomakielisessä kirjastossa. Lisäksi Kuurojen Videon asiakkaille on tulossa Timo Jarvan juontama kooste kulttuuritapahtumasta ja seuraavaan Kuurojen Lehteen on tulossa tapahtumajuttu.

Seuraava seniorien kulttuuritapahtuma järjestetään 2025 Vaasassa.

Kuvat: Heidi Koivisto Robertson / Kuurojen Liitto ry