Längd: 06:59
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 14.4.2023

Finlands Dövas Förbund söker ungdomssekreterare

Dövförbundet söker en ungdomssekreterare för fast anställning från 2.5.2023. I ungdomssekreterarens uppgifter ingår bland annat att planera och organisera ungdomsarbetets läger och evenemang, samordna ungdomsutskottets arbete och ha hand om samarbetet med inhemska och internationella partner. Dessutom samordnar ungdomssekreteraren finländska ungdomars deltagande i läger och andra evenemang som arrangeras av internationella teckenspråkiga nätverk. Till uppgifterna hör också att delta i förbundets påverkansarbete som gäller barns och ungas rättigheter. Arbetet förutsätter lämplig utbildning, erfarenhet av ungdomsarbete, kännedom om dövgemenskapen och barnrättigheter samt goda kunskaper i teckenspråk och finska. Även initiativrikedom, förmåga att arbeta självständigt samt goda interaktions- och kommunikationsfärdigheter ses som en fördel. Om du känner att du är rätt person för jobbet ska du skicka en fritt formulerad ansökan och din cv senast 17.4.2023 via länken nedan. Lycka till!

Nordisk träff för seniorer 2023

Nordiska träffen för seniorer ordnas i Rovaniemi 11–16.9.2023. I programmet ingår en utfärd för att beundra naturens höstprakt, temaföreläsningar, kulturinslag och givetvis ett obligatoriskt besök i julgubbens verkstad! Deltagarna bor på Scandic Rovaniemi City i centrum av Rovaniemi.Välkommen!

Seniorernas distansträff

Finlands Dövas Förbunds seniorarbetsgrupp ordnar en distansträff måndagen den 17.4.2023 klo 13–14.30 på Zoom. Teemu Lipasti-Sjöroos berättar om seniorernas kommande kulturevenemang i Tammerfors och vilka frivilliguppdrag som finns där. Asta Tikkanen berättar i sin tur om höstens nordiska träff för seniorer i Rovaniemi. Anmäl dig genom att skicka namn och e-postadress till adressen aliisa.lehtonen@kuurojenliitto.fi eller textmeddelande 044 7525 261. Du får Zoomlänken till evenemanget fredagen den 14 april efter klockan 10. Finlands Dövas Förbunds seniorarbetsgrupp hälsar dig välkommen!

Sannings- och försoningsprocessen tar form

Statsrådet tillsatte en arbetsgrupp för dövas och teckenspråkigas sannings- och försoningsprocess i slutet av fjolåret. Gruppen ska bereda modellen för den statliga processen och inledningen av arbetet, utreda det eventuella behovet av psykosocialt stöd under processen och hur det ska genomföras samt lägga fram ett förslag om att tillsätta en kommission eller ett samarbetsorgan. Arbetsgruppens mandatperiod löper ut i juni 2023. Vem är med i arbetsgruppen och vad tänker dess ordförande, statssekreterare Vesa Vuorenkoski, om sannings- och försoningsprocessen? Klicka på länken nedan och titta på vår nyhetsvideo!

Ministerns ord på vägen och diskussion om modellen för sannings- och försoningsprocessen

Arbetsgruppen för sannings- och försoningsprocessen höll sitt tredje möte 2.3. Mötet hade besök av minister Timo Harakka, även själv codabarn och högljudd förespråkare för sannings- och försoningsprocessen. Minister Harakka betonade att det handlar om en historisk process som saknar en egentlig förebild. Han ansåg också att det arbete med vägkartan för processen som organisationerna gjort är ytterst värdefullt. Även om han inte tror att de historiska oförrätterna helt går att gottgöra ska vi ändå begrunda vilka strukturer som hindrar dövas rättigheter från att bli tillgodosedda. På mötet diskuterades också vilken typ av modell som behövs för att genomföra sannings- och försoningsprocessen. Det handlar om en process men arbetsgruppen anser ändå att det består av flera delar. Hit hör till exempel en kontinuerlig dialog mellan dövgemenskapen och staten, som ses som ytterst viktig. Klicka på länken för att läsa arbetsgruppsordförandens blogg i sin helhet.

Nyhteter från Dövas video

Är Dövas video fortfarande verksamt? Vad är på gång där och varför är det här året speciellt? Hur anhåller man av välfärdsområdet om av få Dövas video? Vi har nu gett ut en video där producenten Tarja Aalto besvarar de här och många andra frågor. Klicka på länken nedan för att uppdatera dig om Dövs videos verksamhet. Dövas video kommer och att ge ut ett nytt program inom kort som heter Jussi, mobbad. I programmet berättar Jussi Venäläinen om sina egna erfarenheter av mobbning i olika miljöer, i sociala meder och vid teckenspråkiga evenemang. Han berättar också hur man kan förbättra sina egna resurser för att klara av mobbningssituationerna och slutligen lösgöra sig från mobbarens grepp.