Längd: 07:27
Textning: Svenska
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 27.4.2023

Skrivarbetet av ett revitaliseringsprogram för finlandssvenskt teckenspråk fortsätter

Förra december grundades en arbetsgrupp för att påbörja arbetet inför ett revitaliseringsprogram för finlandssvenskt teckenspråk. Arbetsgruppen lade som målsättning att det skulle finnas ett första utkast av programmet i slutet på mars detta år. Nu är situationen den att det inte ännu finns ett utkast och skrivarbetet fortsätter med de resurser som finns. Arbetsgruppen har fått delar av innehållet och gett kommentarer. Det finns inte ännu någon exakt tidtabell för när ett första utkast kan ges ut för kommentarer men Dövas förbund informerar när det blir aktuellt.

Teckenspråkig e-kompisgrupp

Dövförbundets nya aktivitet, kompisgrupper på nätet, startar i april. En kompisgrupp består av 6–8 personer som samlas på nätet sex gånger i rad. Genom kompisgruppen kan du hitta likasinnat sällskap, få idéer för vardagen eller kamratstöd i din egen situation.
Varje kompisgrupp har ett eget tema, och i den första gruppen är temat unga. Därför söker vi nu unga mellan 18 och 30 år, som vill vara med i gruppen. Varje grupp har också en ledare som stöder diskussionen. Ungdomsgruppens ledare är Monika Hämälä. Gruppens första träff ordnas redan i slutet av april. Det blir totalt sex träffar, som alltid är på tisdagar kl. 18.00–20.00. Klicka på länken nedan om du vill söka till gruppen för att utbyta tankar med likasinnade unga! Diskussionerna förs på finskt teckenspråk.

Evenemangskalendern

Vi påminner om att det lönar sig att regelbundet hålla ett öga på evenemangskalendern. Där hittar du alla kurser, läger och kulturevenemang som dövförbundet arrangerar men också teckenspråkiga eller teckenspråkstolkade tillställningar organiserade av andra aktörer.

Rösta på dina webbpartyfavoriter

Historiens första webbparty ordnades 2014, alltså är det dags för det tionde kalaset i höst! Vilka programnummer och vilka Huitous-karaktärer har du gillar bäst under åren som gått? Välj dina favoriter från listorna, så kan du påverka programmet för höstens webbparty! Du kan också föreslå helt nya programnummer eller artister genom att besvara den sista frågan i omröstningsformuläret. Klicka på länken nedan för att rösta.

Partyt arrangeras i internationella dövveckan och på internationella teckenspråksdagen, det vill säga fredagen den 22 september klockan 18–20. Pricka in tidpunkten i din kalender redan nu!

Nya program i Teckenspråkiga biblioteket

Nu finns två nya program att titta på Teckenspråkiga biblioteket. I pjäsen ”Finland, ett hurdant land är det?” kommer Sophia från Brasilien för att bekanta sig med livet i Finland. Hon får hjälp på traven av den purfinska Simo, som är förtjust i henne, och den förfinskade amerikanen Ryan. Blir Simos kärlek någonsin besvarad? Det får du reda på bara genom att titta!

I en intervju med veganen och djurrättsaktivisten Fanny Wessberg behandlas såväl djurrättsaktivism, veganism, miljö, klimatförändringar som hälsa. Hur hör de alla ihop? Programmet gjordes vintern 2023 som en del av slutarbetet i Julia Engmans och Julius Jokinens tolkstudier vid Humak. Programmen har finsk textning.

Dövförbundets Youtube-kanal

Visste du att Finlands Dövas Förbund numera har en egen kanal på Youtube, som du hittar genom att skriva @kuurojenliittory i sökfältet? Nu vet du, så skynda dig och bli prenumerant på kanalen! Då får du alltid ett meddelande när en ny video har laddats upp på kanalen. Där hittar du alla samma videor som på dövförbundets webbplats, men här är de enkelt samlade på ett ställe. Kolla in infoinslaget om samma ämne under länken nedan!

Döva seniorers kulturevenemang

Finlands Dövas Förbund och Tammerforsföreningen Tampereen Viittomakieliset bjuder in alla 55 år fyllda teckenspråkiga uppträdande och konstnärer att delta i döva seniorers kulturevenemang som nu arrangeras för nittonde gången! Värdstad för årets evenemang är Tammerfors.
Den här gången pågår evenemanget i två dagar. Fredagen är utfärdsdag och då får vi njuta av en insjökryssning i det somriga Tammerfors och äta gott på Laukko gård. På kvällen visar Teater Totti sin nyaste produktion ”Rakkaus kenkälaatikossa” (”Kärlek i en skokartong”). Du kan köpa biljetter till föreställningen antingen på förhand på Teater Tottis webbplats eller vid dörren.

Lördagens uppträdanden äger rum på arbetarinstitutet Sampola, där vi firar teckenspråkiga seniorers kulturtradition med teckenspråkiga uppvisningar och tävlingar i olika konstgenrer. Kvällen kulminerar med god mat i gott sällskap på restaurang Puistotorni. För underhållningen står kvällens stjärna, den svenska ståuppkomikern Florian Tirnovan. För dem som behöver boende i Tammerfors har dövförbundet gjort en kvotreservering på hotellet Scandic Tampere City för 16−18.6.2023. Deltagarna ska själva boka sina rum antingen på hotellets webbplats eller genom att kontakta hotellet direkt. Kvotpriserna per natt är 115 euro för enkelrum, 135 euro för dubbelrum och 155 euro för trepersonersrum. Kvotpriserna gäller till 2.6.2023. Den egentliga anmälningstiden går ut 19.5.2023. Du hittar anmälningsformuläret under länken. Vi ses i Tammerfors!