Längd: 10:48
Textning: Svenska, Finska
Språk: Finskt teckenspråk

Teckenspråkigas sannings- och försoningsprocess fick en vägkarta

Processen som styrelsen i Finlands Dövas Förbund inledde 2016 framskrider till ett nytt skede då den arbetsgrupp som tillsatts av statsrådet påbörjar sitt arbete. Därutöver ställer organisationernas gemensamma vägkarta klara absoluta villkor för processen.

Finlands Dövas Förbund ordnade en turné för medlemsföreningarna våren 2022, där man diskuterade idén med sannings- och försoningsprocessen, dess olika skeden och orättvisor som begåtts i historien. Turnéns syfte var att samla in önskemål och förväntningar från gemenskapen att ha som vägkost för fortsatta åtgärder.

Budskapet som kom från gemenskapen var starkt: medlemskåren vill att processen ska fortsätta och önskar klara åtgärder av staten för att avhjälpa också de nuvarande diskriminerande strukturerna i samhället. Vid alla träffar framkom dessutom klart att det är viktigt att staten ber om ursäkt.

Vägkartan ger processen en ram

I oktober 2022 ordnades ett webbinarium om sannings- och försoningsprocessen. Vid det presenterades resultaten från vårens föreningsturné och man publicerade organisationernas gemensamma ”vägkarta”, som samlar målen och kriterierna gällande teckenspråkigas sannings- och försoningsprocess. Vägkartan har gjorts upp i samarbete mellan Finlands Dövas Förbund, Finlands Dövblinda, Finlandssvenska Teckenspråkiga och Finlands dövhistoriska sällskap.

Särskilda absoluta villkor för processen i vägkartan är bland annat teckenspråksorganisationernas medverkan, kännedom om dövkulturen och teckenspråk samt teckenspråksfärdighet hos processens nyckelpersoner. Informationen om processen ska ges på de båda nationella teckenspråken.

Kort efter webbinariet (26.10.2022) tillsatte statsrådet en arbetsgrupp för att i enlighet med regeringsprogrammet bereda inledandet av en statlig försoningsprocess gällande kränkningar av dövas rättigheter i Finlands historia. Dövförbundet representeras i arbetsgruppen av verksamhetsledare Markku Jokinen och direktör Laura Pajunen.

Vad innehåller vägkartan och hur framskrider processen nu?

På videon intill besvaras frågorna av Kaisa Alanne, som är direktör för teckenspråks- och påverkansarbetet vid Finlands Dövas Förbund, förbundets ordförande Jaana Aaltonen och verksamhetsledare Markku Jokinen.

Videon är textad på svenska och finska.

Bakgrund

År 2019 skrevs det in i statsminister Sanna Marins regeringsprogram att statsrådet ska inleda en statlig försoningsprocess med anledning av rättskränkningar mot döv- och teckenspråksgemenskapen och deras påföljder för gemenskapen från början av 1900-talet till i dag.

Året därpå inleddes ett forskningsprojekt finansierad av statsrådet där man gjorde en omfattande kartläggning av rättskränkningarna mot målgemenskapen och hur de hade påverkat och ännu påverkar gemenskapens möjligheter till likvärdig delaktighet i samhället, men också möjligheter  att uppehålla och utveckla sitt eget språk och sin egen kultur. Den här finska utredningen, Tecknade minnen, stod klar i slutet av 2021, och i den konstaterades diskriminering av döv- och teckenspråksgemenskapen under hela den kartlagda perioden.