Laura Pajunen och Markku Jokinen

Statsrådet tillsatte arbetsgrupp för att inleda teckenspråkigas sannings- och försoningsprocess

Statsrådets kansli tillsatte en arbetsgrupp den 26 oktober 2022 med uppgift att i enlighet med statsminister Sanna Marins regeringsprogram bereda inledandet av en statlig försoningsprocess i fråga om kränkningar av döva rättigheter i Finlands historia.

Arbetsgruppens uppgift är att bereda 1) inledandet av en statlig sannings- och försoningsprocess och 2) utreda behovet av och modellen för genomförande av eventuellt psykosocialt stöd som behövs under sannings- och försoningsprocessen. Arbetsgruppen ska också lägga fram förslag om inrättande av en kommission.

Finlands Dövas Förbund representeras i arbetsgruppen av verksamhetsledare Markku Jokinen och direktör Laura Pajunen.

– Vi är glada och nöjda över att processen framskrider och att statrådet har tillsatt en arbetsgrupp för att bereda dövas och teckenspråkigas sannings- och försoningsprocess. Det är ytterst viktigt att processen nu getts namnet sannings- och försoningsprocess – redan det här är i sig ett betydande framsteg. Arbetsgruppens sammansättning är inkluderande på bred front och har teckenspråkiga representanter från flera bakgrundsorganisationer, vilket är viktigt för att planeringsskedet ska tjäna sitt syfte. Vi tror att samarbetet mellan de olika ministerierna och organisationerna kommer att komma bra igång, säger Laura Pajunen.

– Arbetsgruppen har getts tre uppgifter: att utreda modellen för processen, det psykosociala stödet och tillsättandet av en kommission eller annat samarbetsorgan. Gruppen har åtta månader på sig för det digra arbetet. Förhoppningsvis kommer arbetsgruppen att lyckas med alla sina tre uppgifter inom tidsramen. Vi är mycket tacksamma över det stora stöd som teckenspråksgemenskapen visat processen och vi kommer att också i fortsättningen informera regelbundet om hur processen framskrider samt diskutera viktiga frågor som rör processen tillsammans med gemenskapen.

Klicka på länken för mera information om gruppen och dess andra medlemmar.