Längd: 06:11
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 25.11.2022

Finlandssvenska teckenspråkiga firade sin 20-åriga verksamhet

Festen ordnades lördagen den femte november på hotell Presidentti i Helsingfors, och du kommer med i feststämning genom att titta på videon intill. Finlands Dövas Förbund representerades vid festen av styrelsens vice ordförande Ronja Tammisara, styrelsemedlemmen Tomi Peura och specialsakkunniga Annika Aalto.

Videon är textad på svenska och finska. Varma gratulationer till föreningen!

Skriftligt spörsmål om säkrad finansiering för teckenspråkiga 112-tjänsten

I sitt skriftliga spörsmål den 20 oktober 2022 frågade riksdagsledamöterna Merja Mäkisalo-Ropponen (SDP) och Noora Koponen (Gröna) hur regeringen har för avsikt att säkerställa den teckenspråkiga 112-tjänstens framtid för att trygga likabehandlingen av teckenspråkiga.

Bakgrunden till spörsmålet är att teckenspråksgemenskapen är mycket orolig över att i krissituationer inte ha tillgång till information och kommunikationskanaler. Den finska teckenspråkiga 112-tjänsten har fungerat på försök sedan den 15 juni 2021 och kommer att fortsätta till slutet av året, finansierad av FPA.

Det är ännu osäkert om tjänsten kommer att fortsätta nästa år, men enligt regeringen kan pilotförsöket med tolkningstjänsten eventuellt fortsätta 2023 med en tillfällig finansiering till Nödcentralsverket. Nästa år är det meningen att söka en mer permanent finansiering och lösning för tjänsten. Man kommer också att slopa förhandsregistreringen i 112-sms-tjänsten. I sin nuvarande form är den inte tillgänglig för alla och kommer att ersättas med en chatt i realtid föra utgången av 2025.

Seminarium inom VIKKE-projektet

Välkommen till den finska seminariedagen Olika perspektiv på teckenspråksundervisning för barn och familjer! Seminariet arrangeras torsdagen den 1 december klockan 9–15 vid Jyväskylä universitet, S-byggnaden. Deltagarna serveras kaffe. Du kan också följa seminariet i direktsändning på nätet.

Dagen inleds med en verkstad för yrkesmänniskor om den stig barnet, som tillägnar sig teckenspråk, går från sin familj till skolstarten. På eftermiddagen behandlas bland annat reformen av lagen om funktionshinderservice och hur familjeundersvisningen av teckenspråk behöver utvecklas i framtiden. I programmet ingår också ett sammandrag av VIKKE-projektet och utgivning av nya material.

Klicka på länken intill för mera information om seminariedagen och anmälning.

Projektet Rum för skapande arbete

Webbplatsenför projektet Rum för skapande arbete funktionsnedsatta och teckenspråkiga konstnärers likvärdighet har öppnats nu. Projektet syftar till att främja arbetsmöjligheterna för teckenspråkiga konstnärer och konstnärer med funktionsnedsättning samt producera tillgängliga konstnärsresidens och utställningar. Inom ramen för projektet ordnas också konstnärsträffar, verkstäder och mentorverksamhet.

Aino Laihos och Olga Greens utställning Baktankar är en av utställningar som arrangerats inom projektet. Klicka på länken intill för mera information.

Teckenspråkiga filmfestivalen i Lahtis nästa höst

Datumet för teckenspråkiga filmfestivalen har slagits fast! Den arrangeras i Lahtis lördagen den 14 oktober 2023. Filmvisningarna är i konserthuset nära Lahtis centrum.  Vi kan se fram emot en trivsam publiktillställning som pågår hela dagen. Från morgon till eftermiddag visas såväl inhemska som utländska teckenspråkiga kortfilmer skapade av filmentusiaster. Vi informerar närmare om programmet senare. Pricka in festivaldatumet i kalendern!

Har du redan upptäckt Tegntube?

Sajten TegnTube riktar sig såväl till unga och barn som är intresserade av teckenspråk och till vuxna anhöriga till teckenspråkiga och hörselnedsatta barn och unga samt yrkesmänniskor som arbetar med dem. På sajten finns videor där barnen och ungdomarna berättar om sin vardag och om vad teckenspråket betyder för dem.

Projektet Tegntube tar sikte på att med hjälp av videorna skapa förståelse för alla de åtta nordiska teckenspråken. Sajten har producerats av nordiska teckenspråksnätverket i sitt projekt 2020–2022. Klicka på länkarna intill för att bekanta dig med både sajten och Tegntubes kanal på Youtube.