Förbundsmötet 2022 avslutades – livlig diskussion om verksamhetsplanen

Förbundsmötet samlade efter två coronaår alla förbundsrepresesntanter till Ljusa huset för att utvärdera det gångna året och planera verksamhetsåret 2023. Mötet uttryckte också i sin resolution oro över dövas tillgång till information i krissituationer.

Förbundsmötet öppnades enligt tradition av Finlands Dövas Förbunds ordförande Jaana Aaltonen. Sina hälsningar framförde verksamhetsledare Risto Hoikkanen från Föreningen Finlands Dövblinda, via video Helsingfors dövförenings ordförande Martin Aro, Hörselförbundets verksamhetsledare Sanna Kaijanen, och Dövas Servicestiftelses verksamhetsledare Anne Puonti.

Representerat på mötet var 25 medlemsföreningar med 36 röster. Nelli-Sofia Tarvajärvi valdes till mötets ordförande.

Årsberättelsen och bokslutet 2021

Det har varit möjligt att bekanta sig med årsberättelsen före mötet, och verksamhetsledare Markku Jokinen sammanfattade några av de viktigaste händelserna och bedrifterna. Styrelsens berättelse över verksamheten 2021 godkändes enhälligt.

Markku Jokinen presenterade bokslutet för år 2021. Förbundets intäkter var 6,6 miljoner euro och utgifter 6,5 miljoner euro. Resultatet visade ett överskott på 0,1 miljoner euro. STEAs bidrag sjönk igen i jämförelse med året före, men medelanskaffningen lyckades över förväntning. Ekonomin underlättades även av att en del bidrag inte användes till slut under år 2020 p.g.a. coronapandemin, och kunde användas under 2021.

På koncernsidan syns lånet som lyfts för Ljusa husets saneringsarbete. Koncernens intäkter var 8,1 miljoner euro och resultatet visade ett underskott på 30 tusen euro.

Förbundsmötet stadfäste bokslutet och beviljade ansvarsfrihet till de redovisningsskyldiga. Bekanta dig närmare med årsberättelsen och bokslutet via länken intill.

Flitig diskussion om verksamheten 2023

Verksamhetsplanen och budgeten för 2023 hade sänts i förväg, och Markku Jokinen tecknade ännu åt representanterna en del av nyckelverksamheten. Upp kom bl.a. nästa års riksdagsval och därtill anknutna påverkansarbetE, det nya regeringsprogrammet, de nya välfärdsområdena, och sysselsättningsärenden. En viktig tyngdpunkt är också barns och ungas språkliga rättigheter. På evenemangsfronten bl.a. seniorernas kulturevenemang och den teckenspråkiga filmfestivalen.

Verksamhetsplanen ledde till flitig diskussion bl.a. om påverkansarbete gällande lagen om småbarnspedagogik, sannings- och försoningsprocessen, och språkboverksamhet. Avslutningsvis godkände förbundsmötet verksamhetsplanen.

Om styrelsens arvoden godtog mötet en höjning av ordförandens arvode med 200€/månad, arvodet är i fortsättningen 600€/månad. Resten av styrelsemedlemmarna utbetalas i enlighet med statens kommittéarvoden.

Markku Jokinen presenterade budgeten för 2023 som preliminärt visar ett underskott. Budgeten påverkas ändå av Ljusa husets möjliga försäljning och förbundets annan egendom och andra inkomster. Målet är att vara så nära ett nollresultat som möjligt i slutet av år 2023. Efter tilläggsfrågor godkände representanterna budgeten.

Personval

Till följande valdes styrelseordförande för de följande tre förbundsmötesperioderna. Förbundsmötet valde enhälligt till en ny fortsättningsperiod PeM Jaana Aaltonen från Åbo.

Nominerade till Finlands Dövas Förbunds styrelse var Tomi Peura och Liisa Särkijärvi samt nominerad till fortsättning Bror-Erik Majors. Förbundsmötet valde enhälligt de nominerade till styrelsen. Avgående medlemmar var Taina Helenius och Merja Leppänen.

Till valutskottet valdes från de avgående om Hanna Tuomaala och Brita Peura samt som nya medlemmar Merja Leppänen, Julia Småroos och Annastiina Hellstén. I valutskottet fortsätter Piia Pyhtinen.

Lägesrapport över sannings- och försoningsprocessen

Markku Jokinen och direktör Laura Pajunen berättade om föreningsturnén som startat under våren och är riktad till föreningarna. Nio tillställningar har ordnats och tre är ännu på kommande.

Under föreningssammankomsterna diskuterades oförrätterna som hänt, egna erfarenheter och dagens problem. Teman som kom upp var bl.a. skolminnen och internatlivets otrygghet, hörselrehabiliteringen och medicinska försök. Vid alla tillställningar var det ovillkorliga kravet på en statlig ursäkt.

Finlands Dövas Förbunds styrelse har godtagit principerna för processen, den så kallade ”vägkartan”. Målet är att dokumentet skall bli gemensamt för flera organisationer, och kommer att publiceras på hösten. Också ett öppet webinarium finns i planerna.

Mer om föreningsturnén och processens fortsättning i nyheten intill.

Lägesrapport om Ljusa husets försäljningsprocess

Markku Jokinen och administrationsansvarige Susanna Silberstein berättade om försäljningsprocessens nuläge. Processen har pågått under våren men en önskad prisnivå har inte nåtts. Världssituationen har klart påverkat fastighetsmarknaden.

Förbundets styrelse dryftar nu ifall man ska gå vidare med försäljningen eller avbryta processen och återkomma till ärendet om några år.

Ifall försäljningen avbryts finns det planer på att göra en ändring i Ljusa husets förvaltningsmodell. I den nya modellen skulle ägarna övergå från att äga specifika utrymmen till att äga en andel av aktiebolaget. På samma gång skulle Ljusa huset ta över förvaltningen och uthyrningsverksamheten.

Saneringen kommer att fortsätta med tredje stadiet sommaren 2023. Förnyandet av utrymmena och byggnadens teknik förväntas höja på husets värde.

Resolution

Förbundsmötets resolution Dövas tillgång till information måste tryggas också i krissituationer kan läsas i sin helhet via länken här intill. Resolutionen publiceras inom kort också på finskt och finlandssvensk teckenspråk.

Foto: Heidi Koivisto Robertson