Längd: 06:39
Textning: Svenska
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 30.3.2023

Specificering i texten om tolkarrangemang i funktionsnedsättningsrådet i Jyväskylä

Doktoranden Ulla Sivunen, som lämnar rådet för personer med funktionsnedsättning i Jyväskylä, skrev en insändare, där hon uttrycker sin besvikelse över Jyväskylä stads agerande och ovilja att söka en lösning på problemen med teckenspråkig tolkning på funktionsnedsättningsrådets möten. I insändaren skriver Sivunen att stadens förvaltningsdirektör sagt att Finlands Dövas Förbund gett sitt stöd för Jyväskylä stads riktlinje. Det här stämmer inte, för dövförbundet har i inget skede varit ense med staden i ärendet. Däremot rekommenderar förbundet med hänvisning till diskrimineringslagen och förvaltningslagen att staden tar över ansvaret för tolkbeställningarna. Jyväskylä stad har meddelat att man inväntar diskrimineringsombudsmannens ståndpunkt i frågan.

Finlands Dövas Förbunds chatt fungerar på vardagar

Glöm inte att du kan ta kontakt med Finlands Dövas Förbund genom att både skriva eller teckna på chatten! Chatten fungerar på vardagar mellan klockan 9 och 15. Klicka in dig på adressen www.kuurojenliitto.fi, sök rätt på den orangefärgade rubriken ”Öppna chatten” till höger och testa hur den fungerar! Om du använder en mobil enhet hittar du chatten under den orangea pluppen nere i högra hörnet.

Årets första Dövas tidskrift har kommit ut

I årets första nummer av Dövas tidskrift kan du bland annat läsa om revitaliseringen av teckenspråken, mottagaren av utmärkelsen Årets teckenspråksbragd 2022 och om ämnena på jippot Mellan raderna 3. Tidningen skriver också till exempel om dövförbundets ordboksprojekt MANAD tillsammans med dövförbundet i Malawi, de höga elpriserna och om vad som togs upp på föreningsdagarna. Om du är intresserad kan du prenumerera på tidskriften genom att klicka på länken nedan!

Turnén Teckenspråkiga i välfärdsområdena

Finlands Dövas Förbunds och Finlands Dövblindas turné i välfärdsområdena fortsätter! Under turnén har teckenspråkiga och dövblinda som bor i välfärdsområdena tillfälle att diskutera vårdreformen och tjänsterna i sitt område. Dessutom kommer representanter för välfärdsområdena eventuellt att vara på plats för att höra deltagarnas erfarenheter av social- och hälsovårdstjänsterna och räddningsväsendet. I programmet ingår kaffeservering och därför ber vi att du anmäler dig i förväg. Anvisningar och exakta turnétidpunkter hittar du genom att klicka på länken!

Serie Föreningsberättelser får fortsättning

Programserien Föreningsberättelser besöker dövföreningar runtom i Finland. I varje avsnitt presenteras en förenings verksamhet förr och nu och vi träffar föreningsmedlemmar och får ta del av historier om föreningen. I det fjärde avsnittet av serien besöker vi den sydösterbottniska föreningen Etelä-Pohjanmaan viittovat ry. Klicka och titta!

Info om riksdagsvalet

Information om riksdagsvalet på finlandssvenskt teckenspråk hittar du i en video på Justitieministeriets kanal på Youtube. Den går igenom bland annat vem som får rösta, vem man kan rösta på och om hur röstandet går till i praktiken. Klicka alltså på länken nedan om du funderar över riksdagsvalet!

Insamlingen En liten gest

Visste du att hela tolv av dövförbundets medlemsföreningar är med i insamlingen En liten gest? Trots att insamlingen är ett bekant fenomen i vallokalerna handlar det om politiskt obunden verksamhet med syftet att understödja människor med sjukdomar eller funktionsnedsättning. Det är enkelt att göra en engångsdonation antingen som kontoöverföring, med Mobilepay eller per sms. Du kan också lägga en slant eller två i insamlingsbössan samtidigt som du röstar, om du råkar få syn på en föreningsmedlem. Klicka alltså på länken nedan och gör en donation för den goda sakens skull!

Förbundsmöte 2023

Finlands Dövas Förbunds styrelse har beslutat att det ordinarie förbundsmötet 2023 hålls i Jakobstad 10.6.2023. Både styrelsen och medlemsföreningarna har rätt att göra framställningar till förbundsmötet. Föreningarnas framställningar ska skickas till styrelsen senast 31.3.2023. De ska undertecknas av föreningens officiella namntecknare. Föreningarna utser sina egna delegater till förbundsmötet, där de har rösträtt.