Dövas tidskrift 1/2023 har kommit ut

Årets första nummer når prenumeranterna i mitten av mars. I tidningen kan du läsa bland annat om revitaliseringen av teckenspråken, mottagaren av utmärkelsen Årets teckenspråksbragd 2022 och om ämnena på jippot Mellan raderna 3.

Finlands Dövas Förbund har startat kampanjen Vi tecknar tillsammans för att öka medvetenheten om vilken roll gemenskapens medlemmar spelar i revitaliseringen av teckenspråken. I dag har barn till döva svårt att växa upp och bli teckenspråkiga och därför behöver de olika språkmodeller. I vår expertintervju belyser vi teckenspråkens utsatta situation och olika lösningar på den.

Dövas tidskrift organiserade återigen jippot Mellan raderna 3 där tidningens redaktörer presenterar sina artiklar inför publik. Nu finns de att läsa också i tidskriften. Först tar vi oss an en finlandssvensk utopi. Många generationer av döva finlandssvenskar växte upp och identifierade sig med och via dövskolan i Borgå. Nedläggningen av skolan 1993 var nära att ta kål på en hel språkgemenskap. Det andra temat tar med läsarna på jakt efter Albert Tallroths (1871–1899) försvunna skulptur av en dövstum man.

Årets teckenspråksbragd 2022 tilldelades Signmark, som vi kunde följa med i tävlingen Dansar med stjärnor i MTV3-kanalen i fjol höstas. Han har redan i flera års tid drivit teckenspråkigas sak genom att figurera mycket i offentligheten. Signmark berättar om hurdan respons han fått och ger tips till andra som vill vara hjältar i sitt eget liv.

På evenemangssidan kan du läsa om föreningsdagarna vars teman i år var revitaliseringen av teckenspråken, påverkansarbetet i riksdagsvalet och likabehandling i föreningsverksamheten.

Rubriken för tidskiftens svenska kolumn är Den kulturella kameleonten. Elin Westerlund har flyttat utomlands två gånger och iakttagit skillnader i kulturen mellan länderna.

Dövas tidskrift, som utkommer fyra gånger om året, är Finlands Dövas Förbunds organisationstidning och teckenspråksgemenskapens språkrör.