Förbundsmötet 2023

Finlands Dövas Förbund rf:s styrelse har beslutat att det ordinarie förbundsmötet 2023 hålls i Jakobstad 10.6.2023

Längd: 01:58
Ingen textning
Språk: Finskt teckenspråk

Möteskallelse

Finlands Dövas Förbund rf:s styrelse kallar medlemsföreningarna till stadgeenligt ordinarie förbundsmöte som hålls 10.6.2023 på Optima, Trädgårdsgatan 30, 68600 Jakobstad. Förbundsmötet inleds lördagen den 10 juni klockan 10.00 och avslutas senast klockan 18.00.

Mötet behandlar ärenden, som enligt förbundets stadgar åligger ordinarie förbundsmötet och som beretts av styrelsen, samt tillsätter ett valutskott för att bereda personvalen till det ordinarie förbundsmötet 2024.

Rösträtt på förbundsmötet har de delegater som valts av medlemsföreningarna. Av medlemsföreningarna har dövföreningarna en (1) röst var och dessutom en (1) tilläggsröst för varje hundratal (100) medlemmar. Övriga medlemsföreningar har en (1) röst var.

Medlemsföreningens delegat ska förete sin fullmakt för granskning på mötesplatsen vid angiven tid. Granskningen av fullmakter sker på mötesplatsen lördagen den 10 juni klockan 9.00–10.00.

I år fyller Jakobstads Nejdens Döva rf 100-år!

Vi hoppas ni vill fira tillsammans med oss. Fredag kväll 9 juni träffas vi vid Rosenlunds prästgård i Jakobstad. Robin Hänninen och Elin Westerlund är festvärdar.

Programmet ser ut så här:

Vi träffas vid Rosenlunds prästgård kl. 18.00. Det finns möjlighet att gå runt och se omkring på det vackra området och inne i prästgården. Själva programmet börjar kl. 18.30, och om vädret tillåter är vi utomhus. Efter välkomsthälsningen ger jag och Elin en kort presentation av hur dövundervisningen i Jakobstad började och dövföreningens historia och Solsand. Föreningen bjuder på kaffe och tårta.

Efter kaffet blir det utfärd till Solsand, som är föreningens sommarställe, och en mycket viktig plats för föreningens verksamhet. För de som behöver transport kommer det att ordnas gratis skjuts.

Vid Solsand får vi njuta av grillad korv, kaffe och tilltugg som föreningen bjuder på samt umgås i trevlig miljö. Vid tiotiden på kvällen avslutas festen och taxi/buss åker tillbaka till stan.

Det finns två olika sätt att anmäla sig på:

• Du som deltar i förbundetsmötet: använd det elektroniska formuläret som du anmäler dig till förbundsmötet. Kom igång att kruxa för måltider och transporter. Sista anmälningsdagen är 31.5.2023.
  • Du som deltar bara på fredagens fest: skicka e-post till  jnsdova@gmail.com eller sms till 050 5173740. Anmälan till oss senast 4.6.

I båda anmälan behöver du meddela om eventuella allergier.

På lördag är Solsand öppet men inget program har ordnats, det får döva själv ordna om det finns intresse för sådant. På lördag är det möjligt att besöka gravgården om någon vill se gravarna där tex Bjong och Arla Hellöre och dövskolans lärare är begravda.

Hjärtligt välkomna till Jakobstad!

Nyheter om förbundsmötet