Längd: 09:53
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 27.11.2023

Finlandssvensk teckenspråksfestival

Vad gör du på lördag 2.12? Om inte annat kan du delta i den finlandssvenska teckenspråksfestivalen, som ökar och sprider medvetenheten om finlandssvenskt teckenspråk! Evenemanget äger rum på centralbiblioteket Odet mellan kl. 12.30 och 16.00. Festivalen bjuder på roligt och lärorikt program för alla åldrar. Kom ensam, med dina kompisar eller med hela familjen!

Prenumerera på Finlands Dövas Förbunds nyhetsbrev

Med Finlands Dövas Förbunds nyhetsbrev får du aktuella nyheter och information om evenemang inom teckenspråksgemenskapen. Fyll i prenumerationsformuläret via länken nedan, så får du nyhetsbreven direkt i din e-post en gång i månaden helt avgiftsfritt!

Föreslå en kandidat till hederspriset Årets teckenspråksbragd 2023!

Hederspriset Årets teckenspråksbragd 2023 tilldelas en person eller instans som arbetat för de teckenspråkigas språkliga rättigheter och synliggjort teckenspråken och på så sätt främjat deras ställning i Finland under det gångna året. Vem som helst kan föreslå en prismottagare! Berätta för oss vem som är värd priset i år genom att skicka ditt förslag till: kuurojenliitto@kuurojenliitto.fi senast den 15 december. Kom ihåg att motivera ditt förslag! Priset delas ut på Teckenspråksdagen den 12 februari, som också är födelsedagen för C. O. Malm, grundaren av dövundervisningen i Finland.

Sluta använda gamla texttelefonenheter

Från och med 22.12.2023 kommer det inte längre vara möjligt att kontakta texttelefontjänsten med äldre texttelefonenheter. Anledningen är att enheternas teknik blivit föråldrad. Om du fortfarande har en äldre texttelefon, vänligen kontakta Finlands Dövas Förbunds regionarbetare i ditt område så hjälper vi dig att välja en lämplig enhet. Texttelefontjänsten ansöker om finansiering för nästa år. Under 2024 är tjänsten planerad att vara öppen mån-fre klockan 8–20, precis som i dag. Finlands Dövas Förbund informerar i slutet av året närmare om fortsättningen på sin webbplats.

Tvådelad kurs om de dövas historia

Dövas folkhögskola ordnar två kurser om dövas historia. Kursens första del ordnas 2–3.12. 2023 och fokuserar på perioden från de dövas historias begynnelse till Carl Oscar Malms dövskola och grundandet av Finlands Döfstumförbund. Under kursen förstår kursdeltagaren kontinuiteten i de dövas historia och lär sig att känna nyckelpersonerna i vår historia och deras arbete.

Den andra delen av kursen ordnas den 20–21 januari 2024. Den omfattar perioden mellan 1905 och 1950. Vilka faktorer påverkade dövas liv? Hur klarade sig de döva under krigsåren 1918 och 1939–1945? Hur kämpade man för teckenspråket? Vilka är hjältarna i dövas historia? Anmäl dig till kursen så får du reda på det! De båda kurserna består av 10 undervisningstimmar, och deltagaravgiften är 110 euro per kurs. Lärare är Salla Fagerström.

En inspelning av webbinariet om tillgången till information finns nu tillgänglig för visning

Alla ska ha möjlighet att söka, ta emot och förmedla information på lika villkor. Tillgången till information tas också upp i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Varför känner teckenspråkiga ändå fortfarande att saker och ting inte står rätt till i detta avseende? Denna fråga diskuterades på webbinariet 9.11.2023 om lika tillgång till information som anordnades av Finlands Dövas Förbund under temat ”Alla har rätt till information”, som nu finns tillgängligt på förbundets YouTube-kanal. Teman för webbinariet var Yleisradios tjänster för teckenspråkiga, ändringar i texttelefontjänsten och 112-nödsamtal på teckenspråk. Minna Pöntys, tillgänglighetsansvarig på Yle, deltog i webbinariet och berättade om de kundundersökningar som Yle ordnar. Önskemål framfördes om större mångsidighet i YLE:s teckenspråkiga program och om större deltagande och synlighet för teckenspråkiga i produktionerna. Nya typer av teckenspråkigt innehåll, även på finlandssvenskt teckenspråk, kommer att utredas och prövas. Dessutom kommer tjänsterna i Yle Arenan att utvecklas, och nya tolkningsalternativ undersöks också.

Jyri Pouttu, affärsdirektör för telefonbolaget Vakka-Suomen Puhelin, berättade om läget i fråga om texttelefontjänsten (TPP). På grund av otillräcklig finansiering har det blivit nödvändigt att införa kortare servicetider, och antalet användare har minskat. Finlands Dövas Förbund har ansökt om fortsatt finansiering till tjänsten för nästa år, och beslutet kommer i december. Kostnaderna har dock stigit, vilket kommer att skapa ytterligare utmaningar när det gäller servicetiderna.

Specialsakkunnig Marika Rönnberg från förbundet berättade om målen med slutrapporten från social- och hälsovårdsministeriets arbetsgrupp för textsamtalstjänstens framtid. Syftet är bland annat att trygga den nuvarande tjänsten under övergångsperioden 2024–2025, följa kommunikationstjänsternas utveckling och eventuella ersättande lösningar samt genomföra ett pilotprojekt med FPA:s tjänst för skrivtolkning på distans. Du kan läsa mer om arbetsgruppens förslag och svara på TPP:s kundundersökning via länken nedan.

Om du vill vara med och påverka tjänstens framtid kan du delta i TPP:s kundråd på distans och berätta om dina erfarenheter och önskemål! Dövförbundet ordnar två kundråd på tisdag 28.11.2023 på plattformen Zoom. De åtta först anmälda tas med i rådet. Det första kundrådet ordnas kl. 17–18 och den andra direkt efteråt kl. 18.15–19.15. Du hittar anmälningsformuläret bakom länken nedan.

Nyheter i Dövas Video

Åbo är en viktig stad i de dövas historia: den första statliga dövskolan och den första dövföreningen grundades i staden. Många framstående personer inom dövsamhället har studerat i Åbo. Följ med Gavin när han utforskar staden i Dövas Videos nya program Turku AP!