Äldre Opus texttelefon. Foto: KL Support

Användningen av äldre texttelefonenheter upphör den 22.12

Kuurojen Liitons regionarbetare kan ge stöd vid behov för val av en ny enhet.

Från och med den 22.12.2023 kommer det inte längre vara möjligt att kontakta texttelefontjänsten med äldre texttelefonenheter. Orsaken är föråldrad teknik.

Om du fortfarande har en äldre texttelefon, vänligen kontakta Finlands Dövas Förbunds regionarbetare i ditt område så hjälper vi dig att välja en lämplig enhet.

Texttelefontjänsten ansöker om finansiering för nästa år. Under 2024 är tjänsten planerad att vara öppen mån-fre klockan 8–20, precis som för närvarande. Finlands Dövas Förbund informerar i slutet av året närmare om fortsättningen på sin webbplats.

Använder du FPAs tolkningstjänst?

Under vardagarna erbjuder FPA distanstolkning på finskt teckenspråk för brådskande telefonsamtal, och det finns planer på att utvidga tjänsten till texttolkning. Distansservicen vid Centret för tolktjänst betjänar på svenska, finska och finskt teckenspråk vardagar kl. 8–16. Läs mer här: https://www.kela.fi/tolktjanst-funktionsnedsattning-distansservice

Har du några frågor?

Vänligen kontakta Finlands Dövas Förbunds specialsakkunniga Marika Rönnberg på telefonnummer 044 7524 324 eller e-post marika.ronnberg@kuurojenliitto.fi.