Längd: 07:56
Textning: Svenska
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 27.10.2023

Elever och lärare från Borgå dövskola återvände till sina rötter

Finlandssvenska döva är en unik gemenskap, vilket betonas särskilt genom dess medlemmars långa historia i Borgå dövskola. Det framgick klart vid skolträffen som hölls 29.9–1.10.2023 i Borgå, 30 år efter att skolan stängdes. Det var också första träffen på nästan 20 år; förra gången träffades skolans forna elever år 2004 i Stockholm. På programmet på träffen i Borgå stod en rundvandring på begravningsplatsen, varefter sällskapet samlades för att titta på en inspelning av teaterföreställningen Den sista blomman. På lördagen ordnades en serie föreläsningar i auditoriet i WSOY-huset. I föreläsningarna behandlades bl.a. forskning kring dövas erfarenheter av boende på internat samt ordboksprojektet Hirn som Finlands Dövas Förbunds teckenspråksverksamhet driver. Även om skolträffen bjöd på intressant program, stod det klart att träffens bästa behållning var att de finlandssvenska döva fick umgås med varandra och dela sitt språk och sin kultur. Ta del av stämningarna på träffen på vår video. Videon har svensk och finsk text.

Aktuella ärenden i Dövas världsförbund

Dövas världskongress ordnades i Jeju i Sydkorea i somras. Efter det samlades Dövas världsförbund WFD till sin två dagar långa generalförsamling.
På både världskongressen och i generalförsamlingen behandlades flera intressanta ärenden och beslut, av vilka en del väckt debatt också i Finland. Vi fick tillfälle att intervjua ordföranden för Dövas världsförbund Joseph Murray, som berättade för oss om WFD:s deklaration om döva barns rättigheter, om de dövas flagga som designats av den dövblinde franske konstnären Arnaud Balardin och om WFD:s kommande extra generalförsamling. För att titta på intervjun i sin helhet, klicka på vidstående länk.

Dövas världskongress 2027 ordnas i Förenade Arabemiraten

Medlemmarna i Finlands Dövas Förbunds styrelse Mari Virtanen och Milla Pitkänen deltog på lördag den 21 oktober på distans i den första extra generalförsamlingen i Dövas världsförbund WFD:s historia. Den extra generalförsamlingen bestämde att världskongressen år 2027 ordnas av Förenade Arabemiraten (UAE). Kandidaterna var Förenade Arabemiraten (UAE) och Norge. I den extra generalförsamlingen som varade i mer än fyra timmar och bestod av företrädare för 89 medlemsländer beredde Norge deltagarna på en överraskning genom att återkalla sin kandidatur. Det innebar att Förenade Arabemiraten (UAS) var den enda återstående kandidaten och blev utsedd till världskongressens arrangör för andra gången med ett understöd om 86 procent av rösterna på mötet. Mari Virtanen och Milla Pitkänen berättar om mötet på vår nyhetsvideo.

Bloggen Silmä tarkkana

I det senaste inlägget i bloggen berättar specialsakkunnig Marika Rönnberg om programmet på Nödcentralsdagarna, som ordnades 30–31.8.2023 i Helsingfors. Nödkommunikation i realtid (RTT) är på väg senast i februari 2025, då kravet på förhandsregistrering som användare av nödtextmeddelanden slopas till följd av att EU:s tillgänglighetsdirektiv träder i kraft. Text i realtid kommer att vara en avgiftsfri tjänst för användaren, vilket avviker från nödtextmeddelandet. Användningen av tjänsten är inte heller beroende av storleken av användarens datapaket eller kvaliteten på användarens dataförbindelse. RTT möjliggör dessutom positionering, vilket kan vara till stor hjälp i nödsituationer. Om framtidsutsikterna för nödsamtal på teckenspråk fick vi veta så mycket att Finland i detta skede inte planerar att införa videobild i nödkommunikationen. Om tjänsten genomfördes på detta sätt, skulle det kräva att Nödcentralsverket alltid hade någon som kan teckenspråk på plats. Nu kopplas nödsamtal på teckenspråk, dvs. videobildförbindelsen, till jourer vid FPA:s tolkförmedling, som ringer ett röstsamtal till nödcentraloperatören och tolkar samtalet. Pilotprojektet med nödsamtal på teckenspråk slutar vid årsskiftet, men Finlands Dövas Förbund har kontaktat inrikesministeriet med en framställan om att tjänsten skulle fortsätta också nästa år och helst med längre öppettider. För att läsa och titta på blogginlägget, klicka på vidstående länk.

Distansmöte för seniorerna

Finlands Dövas Förbunds seniorarbetsgrupp ordnar ett distansmöte på Zoom på fredag 27.10.2023 kl. 13.00–14.30. På träffen berättar Pirjo Rehn om sin tid på teatern och om händelser både på och bakom scenen. Skicka ert namn och er e-postadress till samordnaren för frivilligverksamheten Aliisa Lehtonen på adressen aliisa.lehtonen@kuurojenliitto.fi eller numret 044-7525261. Aliisa skickar på fredag förmiddag till alla som har registrerat sig en zoomlänk, från vilken man kommer åt evenemanget. Finlands Dövas Förbunds seniorarbetsgrupp hälsar er välkomna!

Programserie om webbedrägerier

Webben är full av olika loppmarknadswebbplatser och loppmarknadsgrupper som grundats på de sociala mediernas plattformar. Även om webbloppmarknader är ett behändigt sätt att sätta föremål i omlopp, medför de också en stor risk för att bli bedragen. Detsamma gäller alla andra tjänster som fungerar via webben, till exempel nätbanker och webbutiker. Dövas video har gjort en ny tredelad serie om webbedrägerier och om hur du kan skydda dig för dem.