Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen maailmankongressi 2027 Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa

Kuurojen Liiton hallituksen jäsenet Mari Virtanen ja Milla Pitkänen osallistuivat lauantaina 21. lokakuuta etänä Kuurojen maailmanliiton WFD:n historian ensimmäiseen ylimääräiseen jäsenkokoukseen. Kokouksessa käsiteltiin seuraavan kuurojen maailmankongressin 2027 järjestäjää.

Etelä-Korean heinäkuisessa yleiskokouksessa päätettiin järjestäjäksi Yhdistyneet Arabiemiirikunnat (UAE), mutta 19:n maailmanliiton jäsenmaan vaatimuksesta asiaa käsiteltiin uudestaan. Ylimääräisessä yleiskokouksessa päätettiin, että vuoden 2027 maailmankongressin järjestää edelleen Yhdistyneet Arabiemiirikunnat (UAE).

Varsinaisen yleiskokouksen jälkeen moni jäsenmaa katsoi, että päätös järjestää maailmankongressi Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa (UAE) vaarantaa erityisesti sateenkaari-ihmisten ihmisoikeuksien täysimääräisen toteutumisen. Muina järjestäjäehdokkaina olivat Norja ja Nigeria. Kun asia eteni ylimääräiseen yleiskokoukseen, ehdokkaina olivat enää Yhdistyneet Arabiemiirikunnat (UAE) ja Norja.

Vähän yli neljä tuntia kestäneessä ja 89 jäsenmaan edustajista koostuvassa ylimääräisessä yleiskokouksessa Norja yllätti vetämällä ehdokkuutensa pois. Jäljelle jäi siten vain Yhdistyneet Arabiemiirikunnat (UAE) ja kokouksessa äänestettiin 86% kannatuksen turvin maa toisen kerran maailmankongressin järjestäjäksi.