Tekstitys: Suomi
Kieli: Kansainvälinen viittominen

Kuurojen maailmanliiton ajankohtaisia asioita

Viime kesänä pidettiin kuurojen maailmankongressi Etelä-Korean Jejussa. Sen perään pidettiin Kuurojen Maailmanliiton WFD:n kaksipäiväinen yleiskokous 9.-10.7.2023.

Sekä maailmankongressissa että yleiskokouksessa oli esillä lukuisia mielenkiintoisia aiheita ja päätöksiä, joista osa on synnyttänyt keskustelua myös Suomessa.

Saimme tilaisuuden haastatella Kuurojen Maailmanliiton puheenjohtajaa, Joseph Murrayta. Kävimme hänen kanssaan läpi seuraavat aiheet:

WFD:n kuurojen lasten oikeuksien julistus

Yleiskokouksessa hyväksyttiin uusi kuurojen lasten oikeuksien julistus. Julistus sisältää kymmenen artiklaa, jotka peräänkuuluttavat oikeuksia kaikille maailman kuuroille lapsille. Kuurojen lasten oikeuksien julistus on tarkoitettu työvälineeksi kuurojen lasten oikeuksien edistämisessä. Sitä voi käyttää vaikuttamistyössä paikallisella, alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasoilla. Julistukseen pääset tästä.

Kuurojen lippu

Toiseksi yleiskokous hyväksyi kuurojen lipun. Kuurojen lippu on voimakas symboli kuuroille yhteisöille ympäri maailmaa. Kuurojen lippu koostuu useista väreistä. Turkoosisininen edustaa kuurojen yhteisöä ja viittomakieltä, ylpeyttä ja yhtenäisyyttä. Keltainen edustaa valon väriä, valaistunutta henkeä, elämää ja ”kukoistamista yhdessä”. Tummansininen edustaa maata, ihmisyyttä ja planeetan mukaista elämää. Se on myös WFD:n logon väri. Kuurojen lipun on suunnitellut Arnaud Balard, ranskalainen kuurosokea taiteilija.

Tuleva WFD:n ylimääräinen yleiskokous

Kuurojen maailmanliitto pitää ylimääräisen yleiskokouksen, joka pidetään tulevana viikonloppuna, lauantaina 21. lokakuuta 2023. Ylimääräinen yleiskokous on ensimmäinen laatuaan WFD:n historiassa ja se pidetään 19:n maailmanliiton jäsenmaan vaatimuksesta. Tässä ylimääräisessä yleiskokouksessa käsitellään vuoden 2027 maailmankongressin järjestäjää. Etelä-Korean yleiskokouksessa päätettiin järjestäjäksi Yhdistyneet Arabiemiirikunnat (UAE), mutta moni jäsenmaa katsoo, että tämä päätös vaarantaa erityisesti sateenkaari-ihmisten, naisten ja muiden haavoittuvien ryhmien ihmisoikeuksien täysimääräisen toteutumisen. Katso aiempi uutisemme aiheesta täältä. Kokouksessa Suomea edustavat Kuurojen Liiton hallituksen jäsenet Mari Virtanen ja Milla Pitkänen.

Katso oheinen haastatteluvideo. Haastattelu on kansainvälisellä viittomisella. Video on tekstitetty suomeksi.