Längd: 10:37
Textning: Svenska
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 2.2.2023

Ett revitaliseringsprogram för finlandssvenskt teckenspråk

Ett revitaliseringsprogram för finlandssvenskt teckenspråk har varit på agendan för Finlandssvenska teckenspråkiga rf och Dövas Förbund redan i flera år. Nu har flera aktörer samlats för att påbörja arbetet.

För att kunna göra ett program behövs samarbete och med i arbetet finns representanter från Finlandssvenska teckenspråkiga rf, Dövas Förbund, Undervisnings- och kulturministeriet, Utbildningsstyrelsen, Helsingfors universitet, Jyväskylä universitet, Humak, Döva och hörselskadade barns stödförening, Pedersöre kommun och språkanvändare.

Arbetsgruppens målsättning är att utarbeta ett utkast av ett revitaliseringsprogram till slutet av mars 2023.

Dokumentären Finlandssvensk och döv – en osynlig minoritet visas på TV

Den historiska dokumentären firades lördagen 28. januari med skumvin och mycket känslor i gott sällskap.

En av dem som delat med sig om sitt liv som finlandssvensk och döv, Robin Hänninen kommer att besöka Mikaela & Thomas programmet som visas lördagen 4.2. Programmet kan ses på efterhand på Yle Arenan.

Dokumentären kommer att visas på TV 7.2 och 12.2 på kanal Yle Teema Fem.

Skriftliga spörsmål om tolktjänsten

Bakgrunden till de skriftliga spörsmålen är den oro som Finlands Dövas Förbund har uttryckt om problemen i FPA:s tolktjänst. I fjol blev beställaren utan tolk i omkring 9000 fall, vilket är fler än någonsin. Enligt FPA:s statistik hade antalet beställningar där den behövande inte fick en tolk redan i slutet av oktober ökat med kring 29 procent jämfört med 2021.  Det första spörsmålet ställdes av sannfinländska riksdagsledamoten Ari Koponen, som frågade om FPA har för avsikt att få FPA:s tolktjänster att fungera bättre, och i så fall enligt vilken tidsplan, och vilka åtgärder kommer regeringen att vidta för att rätta till situationen. Koponen ville också veta om regeringen känner till och erkänner problemen i tolkningsbranschen.

Familje- och omsorgsminister Krista Kiuru konstaterade i sitt svar att regeringen har som mål att förbättra social- och hälsovårdstjänsterna, och som en del av detta mål har regeringen även utrett FPA:s förvaltning och hur de tjänster FPA ordnar fungerar. Utifrån utredningen kan man utveckla upphandlingen av tolktjänster och ordnandet av dem så att de fungerar bättre på grundval av den nuvarande modellen för konkurrensutsättning, utan att det behövs ändringar i lagstiftningen.

Socialdemokratiska riksdagsledamoten Merja Mäkisalo-Ropponen ställde i sin tur ett spörsmål om hur regeringen har för avsikt att lösa problemen i FPA:s tolktjänst och om regeringen ska genomföra den länge fördröjda helhetsutvärderingen av tolktjänsten.

Klicka på länken för mera information om båda spörsmålen.

Dövförbundet och Samverkan inom funktionsnedsättning lämnade genmäle till påståenden

Finlands Dövas Förbund och Samverkan inom funktionsnedsättning vill rätta till påståenden som gjordes i Talouselämäs och Helsingin Sanomats artiklar 16.1.2023. Uppgifterna handlade om ett sexuellt övergrepp i ett utvecklingssamarbete inom en samarbetsorganisation till dövförbundet 2019. Fallet har undersökts av polisen och en person har dömts till fängelse för sexuellt utnyttjande.

Finlands Dövas Förbund krävde att Helsingin Sanomat rättar den felaktiga uppgiften om att förbundet inte skulle ha underrättat utrikesministeriet om det inträffade. I artikeln påstås att ministeriet skulle ha fått veta om saken först ett år senare, då det bad om en redogörelse om den av Samverkan inom funktionsnedsättning. I artikeln insinueras också att organisationerna velat mörka fallet på grund av att det skadar deras anseende. Ingetdera påståendet stämmer. För det första har utrikesministeriet fått kännedom om misstanken om sexuellt utnyttjande i organisationernas egen årsrapport som lämnats i augusti 2020. Uppgifterna har således inte mörkats utan förts fram cirka åtta månader genast efter att misstanken kommit fram. Däremot gjordes en trakasserianmälan först på utrikesministeriets begäran. För det andra ville organisationerna inte aktivt söka publicitet för fallet på grund av att saken var känslig och för att skydda offren.

Helsingin Sanomat korrigerade felet i sin webbupplaga och publicerade en rättelse i papperstidningen 20.1.

Föreningsberättelser, del 3

Tredje delen i Teckenspråkiga bibliotekets serie Föreningsberättelser tar oss till Vasa, där dövföreningens traditioner sträcker sig över hundra år tillbaka i tiden. I avsnittet presenteras föreningens verksamhet förr i tiden och i dag, och vi får träffa föreningsmedlemmar och höra deras historier. Gå in på Teckenspråkiga biblioteket och titta!

Serien Föreningsberättelser fortsätter också i Dövas tidskrift.

Riksdagen behandlar subjektiva rätten till teckenspråksundervisning – räcker tiden till?

Grundlagsutskottet gav sitt utlåtande om regeringens förslag till lag om funktionshinderservice torsdagen den 12 januari 2023. Utskottet ansåg att det behövs så mycket ändringar i lagförslaget att lagen kanske inte hinner bli färdig i tid. Den har nu getts till behandling i social- och hälsovårdsutskottet, och dess ordförande Markus Lohi säger att utskottet ska göra sitt allra bästa för att lagen ska kunna ros i land före valpausen. Om det trots allt inte lyckas, finns det risk för att propositionen förfaller.

I lagpropositionen föreslås bland annat att rätten till undervisning i teckenspråk och kommunikationsmetoder blir subjektiv. Den här ändringen har varit speciellt efterlängtad och nu löper den risk att stranda. Dövförbundet skickade sitt ställningstagande till utskottet den 18 januari.

Föreningsdagarna i direktsändning

Medlemsföreningarnas Föreningsdagar ordnas 3–4 februari 2023. På Föreningsdagarna behandlas tre aktuella teman: arbetet för att revitalisera de inhemska teckenspråken, påverkansarbetet inför riksdagsvalet och likabehandling i föreningsverksamheten.

Föreningsdagarnas andra dag, lördagen 4.2, är öppen för alla och kan ses i direktsändning på Finlands Döva Förbunds webbplats med start klockan 9. Sändningen tolkas till finska. Klicka på länken intill för mera information om evenemanget.

Superveckan i februari närmar sig

Teckenspråkets dag närmar sig med stormsteg och det innebär en hel vecka späckad med allt möjligt roligt! Först i tur är det journalistiska jippot (på finska) Mellan raderna torsdagen den 9.2, som nu arrangeras för tredje gången. I likhet med tidigare år presenteras artiklar i Dövas tidskrift av tidningens långvariga redaktörer Salla Fagerström och Anne Sjöroos. Du kan se evenemanget i direktsändning kl. 18–19.30.

På fredagen är det dags för Teckenspråksdagens festwebbinarium, som ordnas på distans på Zoom 10.2 kl. 12.00–15.00 Zoom. Det kommer att handla bland annat om utvärderingen av regeringsprogrammets skrivningar om teckenspråk och döva samt senaste nytt om teckenspråkigas sannings- och försoningsprocessen. På webbinariet tillkännages dessutom mottagaren av priset Årets teckenspråksbragd 2022!

Kidsens teckenspråksdag firas i sin tur lördagen den 11.2 kl. 12–15 i Ode, i aktivitetsrummet för barn på 3 våningen, där det blir både, sagor och lek.

Den egentliga teckenspråksdagen infaller söndagen den 12.2. Teckenspråkets dag, som nu firas för fjortonde gången, har under årens lopp etablerat sig som teckenspråksgemenskapens viktigaste festdag. Den är också födelsedagen för C. O. Malm (1826–1863) som är dövundervisningens fader i Finland.

Superveckan kulminerar måndagen den 13.2, då nyhetsankaret Thomas Sandholms nya bok lanseras. Bokutgivningen är i Ljusa husets auditorium klockan 14–15 med kaffeservering efteråt. Kom ihåg att anmäla dig senast den 6.2.