Kesto: 06:15
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 1.2.2023: Helmikuun superviikko lähestyy!

Tämän viikon katsauksen aiheina mm. esitys vammaispalvelulaista, helmikuun superviikon tapahtumat ja kirjaston uutuuspeli. Haussa on myös työntekijöitä lasten ja nuorten leireille.

Subjektiivinen oikeus viittomakielen opetukseen käsiteltävänä eduskunnassa – riittääkö aika?

Perustuslakivaliokunta julkaisi torstaina 12.1.2023 lausuntonsa hallituksen vammaispalvelulakiesityksestä. Lakiesityksessä on valiokunnan mukaan paljon korjattavaa, eikä lakia ehkä saada valmiiksi ajoissa. Laki on siirretty sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsiteltäväksi, ja puheenjohtaja Markus Lohen mukaan valiokunta aikoo tehdä kaikkensa, että laki saataisiin maaliin ennen vaalitaukoa. Mikäli näin ei kuitenkaan käy, on lakiehdotus vaarassa kaatua.

Lakiesityksessä on ehdotettu mm. viittomakielen ja kommunikointikeinojen opetuksen muuttamista subjektiiviseksi oikeudeksi. Muutos on ollut erityisen odotettu, ja nyt se on vaarassa jäädä toteutumatta. Liitto on lähettänyt kannanottonsa asiasta valiokunnan jäsenille 18.1.

Suora lähetys Järjestöpäiviltä

Liiton jäsenyhdistysten Järjestöpäivät järjestetään 3.-4. helmikuuta 2023. Päivillä käsitellään kolmea ajankohtaista teemaa: kotimaisten viittomakielten elvytystyö, eduskuntavaalivaikuttaminen ja yhdenvertaisuus järjestötoiminnassa.

Tapahtuman toinen päivä on kaikille avoin, ja suora lähetys on nähtävissä lauantaina 4.2. klo 9 alkaen Kuurojen Liiton kotisivuilla. Lähetys on tulkattu suomeksi. Lisätietoa tapahtumasta löydän oheisen linkin takaa.

Helmikuun superviikko lähestyy

Viittomakielen päivä lähestyy jo kovaa vauhtia, ja luvassa on kaikenlaista kivaa koko viikon täydeltä! Ensimmäisenä on vuorossa torstaina 9.2. Rivien välissä -tapahtuma, joka järjestetään nyt jo kolmatta kertaa. Esiintymässä ovat jälleen Kuurojen lehden pitkäaikaiset toimittajat Salla Fagerström ja Anne Sjöroos. Tapahtumaa voi seurata suorana lähetyksenä klo 18–19.30.

Perjantaina on luvassa Viittomakielen päivän juhlawebinaari, joka järjestetään etätapahtumana 10.2. klo 12.00–15.00 Zoom-alustalla. Luvassa on muun muassa hallitusohjelman viittomakieleen ja kuuroihin liittyvien kirjausten toteutumisen arviointi sekä viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessin viimeisimmät kuulumiset. Lisäksi tilaisuudessa julkistetaan Vuoden viittomakieliteko 2022 -palkinnon saaja!

Skidien viittomakielen päivää vietetään puolestaan lauantaina 11. 2. klo 12–15 Oodin 3. kerroksen lasten tapahtumatilassa, jossa on luvassa niin askartelua, satuja kuin leikkiäkin.

Varsinaista Viittomakielen päivää vietetään sunnuntaina 12.2. Viittomakielen päivää vietetään nyt jo 14. kertaa, ja siitä on tullut vuosien saatossa viittomakielisen yhteisön tärkein juhlapäivä. Kyseessä on myös kuurojenopetuksen isän C. O. Malmin (1826–1863) syntymäpäivä.

Superviikko huipentuu maanantaina 13.2., jolloin on luvassa uutisankkuri Thomas Sandholmin elämänkertakirjan esittelytilaisuus. Tilaisuus järjestetään Valkean talon auditoriossa kello 14 –15, minkä jälkeen on luvassa kahvitarjoilu. Muistathan ilmoittautua 6.2. mennessä.

Kuurojen Liitto hakee työntekijöitä vuoden 2023 leireille

Lasten ja nuorten leirit on suunnattu eri ikäryhmille 7-vuotiaista 30-vuotiaisiin. Leirit pidetään pääasiassa eri puolilla Suomea, mutta kansainvälisiä leirejä järjestetään myös ulkomailla. Haemme nyt viittomakielisiä työntekijöitä leireille sekä viittomakielisiä vapaaehtoistyöntekijöitä vain ulkomailla pidettäville kansainvälisille leireille.

Leirinvetäjän työnkuvaan sisältyy muun muassa lasten turvallisuudesta huolehtiminen sekä ohjelman suunnittelu. Kansainvälisten leirien vetäjiltä toivotaan myös hyvää kielitaitoa, jotta he kykenevät tarvittaessa toimimaan esimerkiksi hätätilanteissa.

Jos koet olevasi hakemamme henkilö, käy täyttämässä hakulomake oheisen linkin kautta. Voit liittää ansioluettelosi (CV) mukaan hakemukseen tai toimittaa sen erikseen sähköpostin liitteenä nuorisosihteeri Juha Vahteralle. Täytämme paikat sitä mukaa kun sopivia hakijoita löytyy, joten lähetähän hakemuksesi pikimmiten!

Viittomakielisen kirjaston aakkospeli

Oletko jo käynyt kokeilemassa uutta aakkospeliä Viittomakielisessä kirjastossa? Aakkospelin avulla voit harjoitella sormiaakkosten ymmärtämistä missä ja milloin tahansa. Pelissä on myös kolme vaikeustasoa, joten haastetta on luvassa edistyneemmillekin! Kipin kapin pelaamaan!