Kom och arbeta på våra kurser

Finlands Dövas Förbund ordnar årligen cirka tio kamratverksamhetens kurser. Kursernas innehåll varierar från familjekurser till kurser för vuxna och barn.

Om du är över 18 år, aktiv, initiativrik, känner till dövas och teckenspråkiga kultur samt behärskar finlandssvenskt eller finskt teckenspråk, kan du ansöka om att arbeta på kurserna!

Kursarbetarnas uppgifter

Nainen kirjoittaa muistiinpanoja.

Kursansvarig

Kursansvarigs arbetsuppgifter är mångsidiga och ansvarsfulla. Ansvarig planerar, organiserar och leder kursen. De är ansvariga för kursens säkerhet, programflöde och deltagarnas välbefinnande. Dessutom leder ansvarig och vägleder kursarbetarna, ansvarar för budgeten och resurshantering samt fungerar som kontaktperson för föräldrarna (kurs för barn och ungdomar).

Ledarens arbete kräver goda organisations- och ledarförmågor, förmåga att agera under tryck samt stark kommunikations- och problemlösningsförmåga.

Handledare

Handledarens arbetsuppgifter kan variera beroende på kursens typ och storlek, men generellt sett innefattar den många ansvarsområden.

Uppgifterna kan inkludera planeringen av programmet, arrangemang av aktiviteter, ansvar för säkerheten, att vara nattvakt, att vägleda kursdeltagarna samt att hantera det allmänna kurslivet.

Handledaren bör också skapa en positiv och säker miljö för kursdeltagarna, agera som en medlem i teamet med andra medarbetare och vid behov kommunicera med föräldrarna till barn och ungdomar.

Ansök om arbete på kurserna

Vänligen bifoga ditt CV till ansökan. Du kan också skicka det till kursplaneraren Maija Pulkkinen via e-post: maija.pulkkinen@kuurojenliitto.fi.

Se även dessa

Du kan också ansöka om att arbeta på läger

Oförglömliga ungdomsverksamhetsläger arrangeras både i Finland och utomlands för åldersgrupperna 7-12 år, 13-17 år och 18-30 år.

Bekanta dig med arbetsbeskrivningarna för lägerjobb!

Finlands Dövas Förbunds kamratverksamhet

Välbefinnande och stöd i vardagen – och massor av glädje! Det får du på våra mångsidiga kamratverksamhetens kurser, som vi har ordnat i över 40 år.

Läs mer om kamratverksamhetens kurser!

Kom med som frivillig!

Finlands Dövas Förbund arrangerar olika typer av aktiviteter där vi behöver frivilliga som dig, som är teckenspråkig eller har kunskaper i teckenspråk! Du kan arbeta som frivillig med döva seniorer, barn och ungdomar, hjälpa till vid teckenspråkiga kulturevenemang, utbilda dig till en regional kamrathandledare för digitalt stöd eller delta i verksamheten i din lokala dövförening.

Se var du kan delta som frivillig!