Kom med som frivillig!

Finlands Dövas Förbund ordnar olika aktiviteter där vi behöver frivilliga som du! På den här sidan hittar du information om hur du kan delta.

Kompisverksamhet

Vill du pigga upp vardagen för en teckenspråkig senior? Vill du utöva en hobby tillsammans med en ung döv person?

Det finns ett ständigt behov för frivilliga som behärskar teckenspråk. Allt vi begär är din tid – det är det mest värdefulla du kan ge.

Läs mer om att hur det är att vara frivillig stödperson!

Seniorverksamhet

Döva seniorer organiserar olika aktiviteter med frivilliginsatser, såsom regionala seniorgrupper och nationella evenemang som välkomnar alla från hela Finland. Finlands Dövas Förbunds regionarbetare och kulturproduktion stöder dem.

Är du intresserad av frivilligt arbete med döva seniorer?

Ryhmäkuva iloisista nuorista.

Ungdomsarbete

Dövförbundets ungdomsarbete backas upp av ungdomsutskottet. Ungdomsutskottet tar ställning i aktuella frågor och deltar i förbundets påverkansarbete.

Andra frivilliga möjligheter för unga som använder teckenspråk inkluderar frivilligarbete vid internationella läger och internationellt påverkansarbete på nordisk, europeisk och global nivå.

Kulturevenemang

I samarbete med lokala dövföreningar och andra samarbetspartners ordnar Finlands Dövas Förbunds kulturproduktion varje år något stort teckenspråkigt kulturevenemang. Vartannat år arrangeras dövas riksomfattande kulturdagar och vartannat år kulturevenemanget för döva seniorer – båda evenemangen kräver energiska och serviceinriktade frivilliga!

Vi behöver även hjälp med att organisera andra kulturhändelser, som t.ex. HELsign, den teckenspråkiga filmfestivalen och Pi! Expo.

Digihandledning

Är användning av smarttelefon, surfplatta eller dator enkelt för dig? Är du intresserad av att arbeta som teckenspråkig frivillig kamrathandledare i ditt område? Finlands Dövas Förbunds digihandledning erbjuder utbildning för kamrathandledare och koordinerar digitalt stöd i olika regioner runt om i Finland.

Föreningsverksamhet

Tycker du om att organisera evenemang? Eller är du intresserad av regionalt påverkansarbete? Bli en del av föreningsverksamheten!

Dövas Förbund har 37 medlemsföreningar runt om i Finland. Du hittar alla föreningar med kontaktinformation i Föreningsrummet.