Kom och arbeta på lägren!

Oförglömliga ungdomsverksamhetsläger arrangeras både i Finland och utomlands för åldersgrupperna 7-12 år, 13-17 år och 18-30 år.

Om du är över 18 år, aktiv, initiativrik, känner till dövas och teckenspråkigas kultur samt behärskar finskt/svenskt teckenspråk, kan du ansöka om att arbeta på lägret!

Lägerarbetarnas uppgifter

Lähikuva iloisesta reppuselkäisestä lego-ukkelista, jolla on kädessä kartta ja kompassi.

Lägerchef

Lägerchefens arbetsuppgifter är mångsidiga och ansvarsfulla. Lägerchefen planerar, organiserar och leder lägerverksamheten. Hen är ansvarig för lägrets säkerhet, programflöde och deltagarnas välbefinnande. Dessutom leder och vägleder lägerchefen lägerarbetarna, ansvarar för budgeten och resurshantering samt fungerar som kontaktperson för föräldrarna.

Lägerchefens arbete kräver goda organisations- och ledarförmågor, förmåga att agera under tryck samt stark kommunikations- och problemlösningsförmåga.

Lägerledare

Lägerledarens arbetsbeskrivning kan variera beroende på lägrets typ och storlek, men generellt sett innefattar den många ansvarsområden. Uppgifterna kan inkludera planeringen av programmet, arrangemang av aktiviteter, ansvar för säkerheten, att vara nattvakt, att vägleda och övervaka lägerdeltagarna samt att hantera det allmänna lägerlivet.

Lägerledaren bör också skapa en positiv och trygg miljö för lägerdeltagarna, agera som en medlem i teamet med andra medarbetare och vid behov hålla kontakt med lägerdeltagarnas föräldrar.

Personlig assistent

Vi hjälper vid behov vårdnadshavaren att hitta en personlig assistent genom våra nätverk. Den personliga assistentens arbetsbeskrivning beror på den person som behöver assistans: någon kanske behöver uppmuntran i sociala situationer medan en annan behöver stöd i vardagssysslor. Närmare arbetsinstruktioner erhålls från vårdnadshavarna.

Finlands Dövas Förbund betalar inte lön för personlig assistent, utan välfärdsområdet gör det.

Frivilligarbetare för internationella läger

Vi söker teckenspråkiga frivilligarbetare för internationella läger utomlands. Vi täcker frivilligarbetarens rese- och boendekostnader samt vi erbjuder skattefria traktamenten.

Ledarna förväntas ha god språkfärdighet, för att kunna agera exempelvis i nödsituationer och för att stödja finska deltagare vid behov. Frivilligarbetarens arbetsuppgifter inkluderar att resa med finska barn och unga, stödja dem i internationella tecken, upprätthålla kommunikation med föräldrar, delta i aktiviteter samt andra arbetsuppgifter som kan uppstå under lägret, exempelvis att stödja smågrupper.

Ansök om arbete på lägren

Vänligen bifoga ditt CV till ansökan. Du kan också skicka det via e-post till ungdomssekreteraren Monika Hämälä:

monika.hamala@kuurojenliitto.fi.

Se även dessa

Du kan också söka arbete på kurserna

Finlands Dövas Förbund arrangerar årligen cirka tio kamratverksamhetens kurser. Innehållet i kurserna varierar från familjekurser till kurser för vuxna och barn.

Ta en titt på kursarbetarnas arbetsbeskrivningar!

Finlands Dövas Förbunds ungdomsarbete

Är du intresserad av läger och evenemang? Vill du lära känna nya människor? Kom med i ungdomsverksamheten!

Gå direkt till det ämne som intresserar dig via snabblänkarna nedan:

Kom med som frivillig!

Finlands Dövas Förbund arrangerar olika typer av aktiviteter där vi behöver frivilliga som du, som är teckenspråkig eller har kunskaper i teckenspråk! Du kan arbeta som frivillig med döva seniorer, barn och ungdomar, hjälpa till vid teckenspråkiga kulturevenemang, utbilda dig till regional kamrathandledare för digitalt stöd eller delta i verksamheten i din lokala dövförening.

Se var du kan delta!