Finlands Dövas Förbund kräver att teckenspråkigas försonings- och sanningsprocess sätts i gång

Pressmeddelande 15.12.2021

Statsrådet inledde våren 2020 ett utredningsprojekt i fråga om kränkningar av dövas rättigheter som ägt rum i historien. Projektet tar sikte på en statlig försoningsprocess i enlighet med statsminister Sanna Marins regeringsprogram.

Bakgrundsutredningen som gjorts i projektet och som publicerades 15.12.2021 ger en dyster bild av dövas historia och situation i dag. Den kartlagda hundraårsperioden innehåller fysiskt och psykiskt våld, förtryck, isolering och teckenspråksförbud. De värsta åtgärderna har gjorts av rashygieniska skäl i syfte att avskaffa dövheten, såsom tvångssteriliseringar och -aborter, experimentella öronoperationer och avskaffandet av teckenspråket i dövundervisningen.

Lagstiftningen stöder fortfarande inte teckenspråkigas rättigheter i tillräcklig utsträckning: problemen börjar redan på rådgivningen, fortsätter i småbarnspedagogiken och har negativa verkningar för teckenspråkiga barns fortsatta skolgång. Utredningen visar att de strukturella missförhållandena fortsätter i yrkesstudierna, högskoleutbildningen och arbetslivet. Därtill är lagstiftningen om samhällets teckenspråkiga tjänster svag eller obefintlig.

Efter att bakgrundsutredningen nu blivit klar kräver Finlands Dövas Förbund att den egentliga sannings- och försoningsprocessen ska sättas i gång utan dröjsmål och att processen ska anvisas tillräckliga resurser och att psykosocialt stöd säkerställs i anslutning till den.

– Det viktiga i försoningsprocessen är att undersöka oförrätterna mot döva och förhindra att de upprepas i framtiden. Försoning kräver kunskap, förståelse och faktiska åtgärder för en förändring till det bättre. Utredningen presenterar redan möjliga modeller för hur vi kan gå vidare med processen. I det här skedet ska vi dock inte fatta beslut om dem, utan låta teckenspråksgemenskapen i lugn och ro skapa sig en uppfattning om rapportens innehåll, om processens fortsättning och olika skeden samt fundera på vilken modell som vore den lämpligaste. Härnäst hoppas vi att förhandlingarna mellan staten och de organisationer som representerar gemenskapen ska kunna inledas, säger Finlands Dövas Förbunds verksamhetsledare Markku Jokinen.

I utredningens åtgärdsrekommendationer konstateras att processen för att bemöta de historiska oförrätterna ska kallas sannings- och försoningsprocess. Finlands Dövas Förbund ger sitt stöd för att ändra processens namn så att den motsvarar dess karaktär. Påpekas kan att samernas motsvarande process heter sannings- och försoningsprocess.

Vid Finlands Dövas Förbunds förbundsmöte 2019 gav dövgemenskapen sitt stöd för att processen ska inledas genom att underteckna en resolution om den. Föreningarnas delegater befullmäktigade enhälligt förbundets styrelse att gå vidare med utredningsprocessen. Förbundet framhöll också att teckenspråksgemenskapen bör vara starkt inkopplad och representerad i processens alla skeden.

–  Processen kan inte genomföras utan gemenskapens stöd, delaktighet och förtroende. Dessutom ska allt material produceras också på teckenspråk så att det blir tillgängligt för hela gemenskapen, understryker Markku Jokinen.