Foto: Skärmdump från Snäckans och Ytteresse skolas introduktionsvideo

Projekt Språkstyrka får fortsättning

Under det gångna året har Undervisnings- och kulturministeriet finansierat revitaliseringsarbetet av finlandssvenskt teckenspråk i form av projekt Språkstyrka.

Projektet har nu beviljats fortsättning för tiden 1.1.2022-31.3.2023.

Det här året har man inom ramarna för projektet exempelvis arbetat med uppdatering av Språkplanen för finlandssvenskt teckenspråk, åter börjat ge distansundervisning från resursenhet/förskola Snäckan och Ytteresse skola till andra daghem och skolor i Svenskfinland där det finns barn med en hörselnedsättning eller har teckenspråk som modersmål. Därtill har det ordnats översättarworkshopar med olika teman för dem som arbetar med översättning till finlandssvenskt teckenspråk.

Nästa år ska Humak ordna en Livs 3 utbildning, FST starta upp mentorverksamhet och Dövas Förbund påbörja samarbetet med andra aktörer inför planeringen av ett revitaliseringsprogram för finlandssvenskt teckenspråk. Snäckan och Ytteresse skola fortsätter med distansundervisning och rådgivning.