Förbundsmötet antog nya strategiska mål och renoveringen av Ljusa huset tog ett steg framåt

På grund av coronasituationen måste förbundsmötet flyttas från juni till september och genomfördes nu för första gången som hybridmöte och omkring hälften av delegaterna deltog på distans.

Finlands Dövas Förbunds förbundsmöte inleddes under ordförande Jaana Aaltonens ledning på konferenshotell Linnasmäki i Åbo. Hälsningar till mötet framfördes av Åbo dövförenings ordförande Johan Pallari, Åbo stads stadsfullmäktigeordförande Elina Rantanen , Dövas servicestiftelses vd Pekka Räsänen och Diaks utbildningschef för teckenspråk och tolkning Raija Roslöf

På förbundsmötet företräddes 29 medlemsföreningar av sammanlagt 40 delegater, av vilka 18 deltog på distans. Till ordförande för mötet valdes Kimmo Jompero

Renoveringen av Ljusa huset fick grönt ljus

Verksamhetsledare Markku Jokinen presenterade projektplanen för en grundlig renovering av Ljusa huset samt projektets nödvändighet, omfång och kostnader. Ytterligare information om detta finns också i teckenspråkig sammanfattning på förbundsmötessidan på nätet. Det är meningen att  den grundliga renoveringen ska inledas sommaren 2021. Delegaterna framförde i sina inlägg önskemål om att man i samband med renoveringen beaktar lokaliteternas tillgänglighet och utvecklar mötes- och restaurangtjänsterna.

Därnäst föredrog Markku Jokinen för mötet paragrafen om Finlands Dövas Förbunds proprieborgen för det lån som ska tas för den grundläggande renoveringen av Ljusa huset. Förbundsstyrelsen har tidigare gett Fastighets Ab Ljusa huset fullmakt att verkställa renoveringen.

Finlands Dövas Förbunds styrelse framställde för förbundsmötet att a) mötet bestyrker den fullmakt som styrelsen har beviljat och b) mötet beviljar fullmakt för tagande av banklån samt att c) mötet godkänner Finlands Dövas Förbunds proprieborgen så Fastighets Ab Ljusa huset står som låntagare för ett lån på högst 6miljoner euro. Finlands Dövas Förbunds ägarandel i Ljusa huset är 54,82% och borgenskvoten är då 3 289 000 euro.

Delegaterna diskuterade livligt bland annat Ljusa husets nuvarande värde och den ekonomiska situationen. Majoriteten av förbundsmötesdelegaterna understödde alla tre förslag och renoveringsprojektet framskrider enligt styrelsens framställning.

Årsberättelsen och bokslutet för 2019

Årsberättelsen 2019 har funnits till påseende i Föreningsrummet före mötet (i tecknad version och som text). Årsberättelsen godkändes utan ändringar.

Markku Jokinen presenterade bokslutet för 2019. Förbundets intäkter var 6,4 miljoner euro och kostnaderna 6,4 miljoner euro. Resultatet motsvarade det väntade. Verksamheten är stabil och förbundet är skuldfritt. Förbundsmötet fastställde bokslutet och beviljade de redovisningsskyldiga ansvarsfrihet.

Visioner för kommande år

Styrelsen presenterade Finlands Dövas Förbunds strategiska mål för åren 2021-2025. Strategin baserar sig bland annat på den strategiturné som gjordes I föreningarna. Strategins fem huvudteman är tillgång till information på teckenspråk, teckenspråkiga tjänster, fungerande tolkningstjänster, jämlikhet i arbetslivet och revitalisering av de nationella teckenspråken. Delegaterna önskade att det för föreningarna görs en strategibroschyr som kan användas t.ex. vid valarbete.

Förbundsmötet godkände de strategiska målen för 2021-2025 (se bilaga) och senare görs en broschyr och en teckenspråkig version.

Verksamhetsplanen och budgeten för 2021 skickades ut för läsning på förhand. Förbundsmötet godkände båda efter en livlig diskussion. Även dessa material finns på förbundsmötessidan. Mötet diskuterade också en höjning av medlemsavgifterna men beslutade efter omröstning att ärendet tas upp på förbundsmötet nästa år.

Dövföreningen i Lahtis har uppgett sig vara bekymrad över förbundets service för äldre. Förbundsstyrelsen redogjorde i sitt svar för de nuvarande tjänsterna och fastslog att man under den kommande strategiperioden kommer att fortsätta samarbetet kring dem med medlemsföreningar och andra samarbetspartners.

Personval

För posterna i Finlands Dövas Förbunds styrelse kandiderade Terhi Lappinen och Mari Virtanen, och av dem som stod i tur att avgå ställde Ronja Tammisara upp för återval. Förbundsmötet valde enhälligt in kandidaterna i styrelsen. Ur styrelsen avgick Jarkko Helminen och Rami Kiiskinen.

Av de medlemmar som stod i tur att avgå ur valutskottet återvaldes Rami Valtasaari, Hanna Tuomaala och Brita Peura.

Förbundsmötet godkände också en ändring av förbundets stadgar gällande mötesarrangemang och antalet ordförande samt ett förslag till ändring av valutskottets instruktioner.

Resolution

Förbundsmötets resolution Teckenspråkigas tillgång till information och finansieringen av den bör tryggas också i fortsättningen finns att läsa i sin helhet via länken här intill.

Förbundsmötet 20121 ordnas i Helsingfors.

Bilder och bildtexter: Heidi Koivisto Robertson