Längd: 05:48
Textning: Ingen textning
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Förbundsmötet 2020 resolution: Teckenspråkigas tillgång till information och finansieringen av den bör tryggas också i fortsättningen

Finland upplever nu en exceptionell tid. Coronapandemin har förändrat världen och kriskommunikation är av största vikt för alla medborgare, också teckenspråkiga.

Statsrådet har under krisen skött teckenspråkstolkningen på sina pressinformationer på ett utmärkt sätt. Särskilt viktig har tolkningen av de direkta tv-sändningarna varit. Förbundsmötet vill tacka statsrådet för dem, de tolkade sändningarna har fått rikligt med positiv respons från teckenspråksgemenskapen.

Förbundsmötet framhåller att den goda praxis som infördes under krisen bör bli bestående i myndighetskommunikationen.

I många andra länder har teckenspråkstolkning av pressinformationer varit standard redan tidigare.

Också de teckenspråkiga översättningarna av myndighetsinformation bör bli en permanent kommunikationspraxis, på både finskt och finlandssvenskt teckenspråk. Under coronatiden har till exempel THL och HUS på ett berömvärt sätt producerat översättningar på finskt teckenspråk.

Både ris och ros för kommuninformationen

Tyvärr får döva fortfarande inte information på ett likvärdigt sätt på kommunnivå. En del kommuner har tacknämligt framställt teckenspråkig krisinformation och anvisningar, i andra har teckenspråkiga praktiskt taget helt glömts bort.

I Helsingfors produceras teckenspråkig information på Helsingforskanalen men trots upprepad begäran har man inte lyckats få teckenspråkstolkning av borgmästarens informationer. Behovet av information är i alla fall oerhört stort när situationer förändras i snabb takt.

Även coronatesterna bör göras tillgängliga så att teckenspråkiga kan komma på test snabbare än nu. Tidsbokning ska inte kunna ske endast per telefon.

Finlands Dövas Förbund vill uppmuntra städerna och kommunerna att fördomsfritt se över sin kommunikation och ta tag i de här utmaningarna för att förbättra den.

Dövförbundets teckenspråkiga information har en betydande roll

Finlands Dövas Förbunds kommunikationskanaler har på nätet visat sig vara viktiga informationskällor också under krisen. Även myndigheter länkade på sina webbsidor till de informationspaket om coronan som förbundet sammanställde. De teckenspråkiga veckoöversikterna och förbundets regionarbete lindrade mångas rädsla och ångest. Trots pandemin, och i synnerhet på grund av den, försåg förbundet teckenspråksgemenskapen med information, råd och oersättligt kamratstöd.

Nu och i framtiden hotas Finlands Dövas Förbunds tjänster och hela förbundets verksamhet av nedskärningar på grund av en möjlig sänkning av bidragsnivåerna. Nedskärningarna skulle vara ett hårt slag mot det teckenspråkiga specialarbete och den bevakning av teckenspråkigas rättigheter som Finlands Dövas Förbund utför. Ingen annan i Finland sköter de här uppgifterna.

Förbundsmötet kräver att finansieringen av Finlands Dövas Förbunds unika arbete ska tryggas också kommande år.

I Åbo den 19 september 2020
Finlands Dövas Förbunds förbundsmöte