Längd: 06:57
Textning: Svenska
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 8.12.2023

Markku Jokinen utnämndes till delegationen för likabehandlingsärenden

Statsrådet har tillsatt en delegationen för likabehandlingsärenden för mandatperioden 6.11.2023–5.11.2026. Verksamhetsledaren för Finlands Dövas Förbund Markku Jokinen har utsetts till medlem i delegationen. Delegationens uppgift är att allmänt främja likabehandling, fungera som en kanal för dialog och utbyte av information mellan aktörer som arbetar för att förebygga diskriminering samt att behandla frågor som gäller likabehandling. Delegationen består av aktörer som är viktiga för att förebygga diskriminering och främja likabehandling. Delegationen är ett självständigt och oberoende organ.

WFD:s deklaration om döva barns rättigheter

I somras antog Dövas Världsförbunds generalsamling i Jeju i Sydkorea en ny deklaration om döva barns rättigheter. Deklarationen innehåller tio artiklar som kräver rättigheter för alla döva barn i världen. Den är avsedd som ett verktyg för att främja döva barns rättigheter och kan användas för påverkansarbete på lokal, regional, nationell och internationell nivå. Vi har översatt artiklarna till både finskt och finlandssvenskt teckenspråk, och de finns nu tillgängliga på Finlands Dövas Förbunds webbplats och Youtube-kanal.

Teckenspråksglädje på eftis i Sockenbacka grundskola

Barnrättsveckan är en aktivitetsinriktad temavecka som syftar till att öka kunskaperna om FN:s konvention om barnets rättigheter särskilt bland barn och ungdomar. Årets barnrättsvecka firades den 20–26 november 2023 under temat ”Ett barn har rätt till välbefinnande”.
För att fira barnrättsveckan besökte vi eftermiddagsklubben i Sockenbackens grundskola i Helsingfors, där 20 teckenspråkiga barn deltar i eftis efter skoldagen. Vi intervjuade barnen, och de berättade att de älskar eftermiddagsklubben och dess varierade program, bland annat utomhusaktiviteter, teckning, byggande med Lego och mycket mer. Eftermiddagsklubben är en plats där barnen får teckna med sina vänner. Alla handledare i klubben kan teckenspråk. Du kan se intervjuvideon från länken nedan.

En festdag för forskning och utbildning i teckenspråk

Forskning och undervisning i teckenspråk har nu bedrivits vid universitetet i Jyväskylä i 30 år. Den 23 november 2023 hölls ett seminarium på universitetet för att göra en tillbakablick på det förflutna och nutiden. Evenemanget var också slutseminariet för det långvariga projektet VIKKE. Seminariet, som lockade en publik på över 100 personer, blickade tillbaka på teckenspråksforskningens och -utbildningens många skeden vid universitetet i Jyväskylä och firade grundandet av teckenspråkscentret för 10 år sedan. Se vår video för stämningen under seminariedagen och intervjuerna! Videon har textning på finska.

Distansträff för seniorerna

Finlands Dövas Förbunds seniorarbetsgrupp ordnar ett distansmöte på Zoom på fredag 15.12.2023 kl. 13–14.30. Den här gången fokuserar träffen på julen och dess budskap, under ledning av Markku Jokinen. Vi sjunger också julsånger tillsammans. Skicka ert namn och er e-postadress till samordnaren för frivilligverksamheten Aliisa Lehtonen på adressen aliisa.lehtonen@kuurojenliitto.fi eller numret 044-7525261. Ni får senare en Zoom-länk med vilken ni kommer till evenemanget. Finlands Dövas Förbunds seniorarbetsgrupp hälsar er välkomna!

Julkalender på teckenspråk

December är här igen, vilket innebär att julen är precis runt hörnet! Du kan enkelt komma i julstämning med Teckenspråkiga bibliotekets julkalender. Årets kalender har tagits fram tillsammans med de teckenspråkiga eleverna och personalen i skolan i Sockenbacka. Du kan följa kalendern via länken nedan.

Dövas Videos nya program

Principen om tryggare rum diskuteras på många håll, men vad innebär den egentligen? Kan du kräva ett tryggare rum även om evenemangets arrangör inte uttryckligen har meddelat om det? Följ med Anne för att ta reda på det! Programmet innehåller intervjuer med jämlikhetsutbildaren Javiera Marchant Aedo och Noora Karjalainen, som är konstnärlig ledare för Ursa Minor.