Längd: 08:47
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 11.5.2023

Kurs för finlandssvenska unga i åldern 16-35 år

Kursen erbjuder kamratstöd för två- och flerspråkiga deltagare. Vi diskuterar det egna språkets betydelse. Du får aktuell information om samhällets tjänster. I programmet ingår också trevliga aktiviteter. Det ryms tolv deltagare på kursen. Anmälningstiden har förlängts till den 21.5, du hinner ännu hänga med!

Seniorträff på distans

Dövförbundets seniorarbetsgrupp arrangerar en distansträff måndagen den 15.5.2023 kl. 13–14.30 på Zoom. Temat för träffen är dövas kulturarv, som Outi Ahonen föreläser om. Hon reste till Danmark för att bekanta sig med den lokala dövhistoriska föreningen.
Anmäl dig till seniorträffen genom att skicka namn och e-postadress till koordinatorn för frivilligverksamhet Aliisa Lehtonen till adressen aliisa.lehtonen@kuurojenliitto.fi eller per sms till numret 044 7525261. Finlands Dövas Förbund seniorarbetsgrupp hälsar dig välkommen!

Jakobstads Nejdens Döva firar 100 år

Föreningen Jakobstads Nejdens Döva har fyllt 100 år och firar fredagen den 9.6.2023. Det blir fest kl. 18 framåt på Rosenlund i Jakobstad med program, kaffe och tårta. Efter det fortsätter kvällen på Solsand. Anmälan sker med att skicka e-post till jnsdova@gmail.com, meddela om du har specialdiet och om du behöver skjuts till och från Solsand. Om du inte är bekant med Solsand eller det är länge sedan du varit där senast kan du se en video om platsen och dess historia via länken intill.

Anmälan inledd för Nordisk träff för döva seniorer

Nordiska träffen för döva seniorer 2023 ordnas i Rovaniemi, Finlands nordligaste stad, 11−16.9.2023. I programmet ingår en naturutfärd, temaföreläsningar, kultur och ett besök till julgubbens verkstad. Du kan nu anmäla dig till evenemanget via länken fram till 10.6.2023. Om du behöver hjälp med din anmälan kan du kontakta Asta Tikkanen. Evenemanget har plats för 80 deltagare.

Rösta om tidpunkten för Nordiska ungdomslägret!

Nordiskt Ungdomsläger (NUL) fyller 70 år 2024! Skulle du vilja att detta speciella läger organiseras denna gång som ett vinterläger eller föredrar du ett traditionellt sommarläger? Rösta senast sön 21 maj 2023! Här kan du rösta.

Konst och kultur

På det nyrenoverade konstmuseet Ateneum ordnas en guidad visning tolkad på finskt teckenspråk. Rundvandringen på Albert Edelfelts samlingsutställning söndagen den 4.6 inleds med en presentation klockan 11.30. Du behöver inte anmäla dig på förhand och guidningen ingår i inträdesbiljettens pris. Det finns plats för 40 deltagare på rundvandringen.

Den teckenspråkiga dansteatern Giselle är en berättelse om kärlek och svek med dansens och teaterns medel. Den innehåller både finlandssvenskt och finskt teckenspråk och talad finska och svenska. Föreställningen ges på Studioscenen på Åbo Svenska Teater den 12.5.2023 klockan 11 på adressen Eriksgatan 13 B. Du kan köpa biljett via länken.

Teater Tottis nyaste produktion, ”Kärlek i en skorkartong” (”Rakkaus kenkälaatikossa”), är en sorglig berättelse om ett par som får ett dövt barn i en tid då döva kvinnor blev tvångssteriliserade. Pjäsen är också en historia om skam, berövande av kvinnlighet, desperation och ovisshet. I Helsingfors visas pjäsen på Nationalteatern 13.05.2023 klockan 19.00. De andra föreställningarna i Helsingfors är utsålda. I Uleåborg visas pjäsen i kulturhuset Valve måndagen den 15.5 klockan 18.00. I Jyväskylä visas pjäsen två gånger efter varandra, tisdagen den 16.5 klockan 16.00 och klockan 19.00, på Villa Rana på adressen Seminaarinkatu 13. I Tammerfors ges föreställningen fredagen den 16.6. klockan 18.00 på arbetarinstitutet Sampola på adressen Sammonkatu 2. Pjäsen spelas på finskt teckenspråk och taltolkas till finska.
Via länken kan du köpa biljetter till föreställningen i Helsingfors. Biljetter till de andra föreställningarna kan köpas på Teater Tottis webbplats. Njut av teaterkvällen!

Boken ”Tio yxhugg” presenteras

Journalisten Salla Fagerström snubblade för ett tag sedan över en över hundra år gammal brottsnyhet om den döva pigan Ida Saarinen, som i decembermörkret rodde ut till ett avlägset skär och dödade en gammal mora i en stuga med yxa. Efter en rättegång i många skeden dömdes Saarinen till livstid för det grymma rånmordet. Hon erkände mordet i förhören, men var allt verkligen som det såg ut? Fagerströms ”Tio yxhugg” (”Kymmenen kirveeniskua”) är ett rysande true crime-mysterium från skärgården i Bottenhavet. Samtidigt handlar det om hur ojämlik behandling och bristfälligt rättsskydd döva har lidit av i Finlands historia. Boken presenteras på Ljusa huset den 24.05.2023 klockan 14.00. Alla är välkomna och det serveras kaffe och tårta. För att beräkna serveringen ber vi dig anmäla dig på förhand genom att klicka på formuläret. Välkommen!

Nygammal dokumentär i Teckenspråkiga biblioteket

Dokumentärfilmen ”Ett hårt med lyckligt liv (”Kovan elämän onni”), som gavs ut ursprungligen 1997 och har digitaliserats av Teckenspråkiga biblioteket, är tillägnad Karelargumman som efter att ha färdats omkring runtomkring i Finland slutligen kom till dövhemmet Åvik i Hyvinge.
Det speciella med Karelargumman var att hon inte behärskade något språk och inte kunde uttrycka ens sitt eget namn. Hennes öde blir upptakten till sju andra levnadshistorier, som alla på ett eller annat sätt har språket som röd tråd. Filmen har finska texter. Se den!

Finlands Dövas Förbunds chattjänst upphör

Dövförbundets chattjänst upphör den sista maj på grund av att den använts så lite. Under chattens hela tvååriga existens har den haft bara några få videokontakter. För att ersätta chatten planeras nya sätt att ta kontakt, mera information om dem följer senare.