Längd: 07:49
Textning: Svenska
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 24.5.2023

Mera medel för det finlandssvenska teckenspråkets korpus

Jyväskylä universitet ansökte om mera medel för att sammanställa det finlandssvenska teckenspråkets korpus i december 2022. Universitetet kommer nu med goda nyheter om att Undervisnings- och kulturministeriet beviljat 98 000 € för ändamålet. Bidraget kommer att användas för att anställa en projektforskare som översätter videofilmer till svenska. Därtill kommer man att editera och göra teknisk bearbetning av korpus- och Signbankvideor. Som tredje målsättning är att göra en teckenspråkig användarguide. Korpuset kommer att publiceras före slutet av 2024.

Teckenspråkiga filmen Matteprovet fick pris

Filmtävlingen Alla filmar! (Kaikki kuvaa!) lockade över hundra deltagare. Tävlingens prisgala firades på biograf Orion i Helsingfors lördagen den 13.5. Segern i kategorin för workshopfilmer gick till den teckenspråkiga kortfilmen ”Matteprovet” (”Matikan koe”). Som titeln säger handlar filmen om ett matteprov som visar sig vara för svårt för en av eleverna. Filmen, som är ett samarbete med Finlands Dövas Förbund, spelades in i en workshop i projektet Alla filmar Helsingfors i mars 2023. Klicka på länken och se det vinnande bidraget!

Dövförbundet fick ny ungdomssekreterare

Monika Hämälä har utsetts till ny ungdomssekreterare i Finlands Dövas Förbund. Till hennes uppgifter hör att stödja unga och ge dem råd i olika frågor. Hos ansvarar dessutom för att organisera många olika läger och evenemang. Grattis, Monika!

Förbundsmötet 2023

Finlands Dövas Förbund rf:s styrelse kallar sina medlemsföreningar till stadgeenligt ordinarie förbundsmöte som ordnas på yrkesskolan Optima i Jakobstad lördagen den 10.6.2023. Mötet inleds klockan 10.00 och avslutas senast klockan 18.00. Här behandlas de ärenden som styrelsen berett och som förbundsmötet ska avgöra enligt förbundets stadgar. Man tillsätter också ett valutskott för att bereda personvalen vid förbundsmötet 2024. Medlemsföreningarna har fått förbundsmötesbrevet och i det finns lösenordet till allt förbundsmötesmaterial. De delegater som medlemföreningarna har utsett har rösträtt vid mötet. Delegaterna ska komma till mötesplatsen och låta granska sin fullmakt mellan klockan 9 och 10 lördagen den 10.6. Tiden för att anmäla delegater löper ut den 31.5.

Dövförbundet deltar i Världen i byn

Gratisfestivalen Världen i byn för hela familjen, som är en av hela Finlands största festivaler, ordnas i år i Södervik i Helsingfors 27−28 maj. Också Finlands Dövas Förbund är med! Vi är på plats på Möjligheternas torg i Kattillahalli lördagen den 27.5 kl. 11−21 och söndagen 28.5 kl. 11−19. Vår plats nummer är T672. Samtidigt kan du delta i vår roliga teckningsutmaning och vinna en roligt, somrigt pris. Vi ses i Södervik!

Jyväskylä universitet får åtta nya akademiforskare för kultur- och samhällsforskning

Finlands Akademis forskningsråd för kultur och samhälle har beviljat Jyväskylä universitet över fyra miljoner euro att fördelas mellan åtta unga akademiforskare. En av dem är lektor Laura Kanto vid institutionen för språk- och kommunikationsvetenskap, som forskar i finska teckenspråkiga barns språkinlärning och -utveckling. Syftet med hennes forskning är att ge nya infallsvinklar till ett hittills mycket outforskat ämnesområde. Finlands Dövas Förbund gratulerar Laura!

Dövförbundet deltog i organisationernas ställningstagande om mänskliga rättigheter

Dövförbundet bedriver kontinuerligt intressebevakning för att teckenspråket och teckenspråkiga ska inkluderas i regeringsprogrammet. Det här är var en av förbundets teser inför riksdagsvalet, utöver att tolktjänsten ska vara pålitlig, tillgången till information ska tryggas och sannings- och försoningsprocessen ska främjas. Förbundet har också, tillsammans med 15 andra organisationer, undertecknat ett ställningstagande för att man i regeringsprogrammet ska inkludera en ambitiös och systematisk plan för att förverkliga Finlands åtaganden i fråga om grundläggande och mänskliga rättigheter. Med sitt ställningstagande vill organisationerna påminna beslutfattarna om att staten och andra offentliga aktörer är skyldiga att respektera, skydda och förverkliga allas grundläggande och mänskliga rättigheter. Finland har fått anmärkningar och rekommendationer av internationella människorättsorgan när det gäller att förbättra vår människorättssituation. Samma anmärkningar till exempel i fråga om minoriteters rättigheter upprepas från år till år, eftersom tidigare rekommendationer inte har genomförts effektivt. Följaktligen kräver organisationerna ett mer aktivt grepp av beslutsfattarna för att verkställa rekommendationerna. Klicka på länken för att läsa ställningstagandet på finska.

Finlands dövblindas distansstöd fick utmärkelse

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och en expertjury har belönat Finlands dövblinda rf:s distansstödtjänst med utmärkelsen ”Digitukiteko – en gärning i digistöd” 2023. Expertrådet beskrev distansstödtjänsten som ett medel för egenmakt med hjälp av teknologi. För personer med hörsel- och synskada och för dövblinda är datorn den viktigaste informations- och kontaktkanalen, men att lära dem använda den är en krävande uppgift. Det här behovet tillmötesgår dövblindföreningens distansstödstjänst genom att utnyttja teknologin på ett insiktsfullt sätt. Vi gratulerar Finlands dövblinda rf!